Avatar billede cool_casper Nybegynder
03. februar 2008 - 00:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilken collation til utf 8 XHTML?

Hejsa.

Jeg har en MySQL database (v. 5.0.27), hvor kollationen er utf8_danish_ci. Når jeg trækker data ud via. PHP og placerer dem i XHTML-dokument med utf-8 formattering, så bliver æ, ø, å tegnene bl.a. helt underlige. Hvis jeg bruger PHPs funktion utf8_encode() på den tekst jeg trækker ud, så kommer tegnene helt fint frem. Men jeg ville jo gerne undgå at skulle bruge den funktion hver gang jeg trækker data ud af databasen. Hvilken collation skal jeg vælge før æ, ø, å tegnene bl.a. bliver vist korrekt? Har jeg evt. misforstået noget omkring brugen af kollationer?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2008 - 00:26 #1
Ja. Kollationer drejer sig omnkring sorteringer. Det er charset som er relevant.

Det lyder som om din PHP kode henter data fra databasen som ISO-8859-1 fremfor UTF-8.
Avatar billede cool_casper Nybegynder
03. februar 2008 - 00:35 #2
Aha! :)
Kan jeg ændre charset direkte på MySQL-databasen eller er det noget der foregår i min PHP-kode?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2008 - 00:47 #3
Hvad står charset til nu ?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2008 - 00:50 #4
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/charset-connection.html

fortæller lidt om hvordan du kan sætte charset i connection.
Avatar billede cool_casper Nybegynder
03. februar 2008 - 01:02 #5
I min my.ini står der:
default-character-set = utf8

Jeg har prøvet at udføre dette efter jeg har forbundet til databasen:
SET NAMES utf8;
SET CHARACTER_SET utf8;

Jeg har også prøvet at tilføje et par række til databasen for at se om de data skulle være anderledes, men det er stadig det samme.
Avatar billede cool_casper Nybegynder
03. februar 2008 - 01:22 #6
Jeg gik over til et andet charset som ikke gjorde bøvl. Så vidt jeg kunne læse mig til var utf-8 formatet ikke særlig relevant når jeg ikke laver en fler-sproget hjemmeside.
Tak for hjælpen arne_v. :)