Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2008 - 12:56 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor fortolker fx firefox og explorer forskelligt?

Heey...

Jeg er så småt begyndt at udvikle et nyt websted, og har indtil videre udviklet det med Explorer som browser.

Så når jeg åbner siden i fx Firefox ser det helt anderledes og forkert ud! En detalje som jeg ikke havde tænkt over.

Men hvorfor fortolker de så forskelligt når de vel "bare" skal fortolke html, java og ccs ?
Avatar billede w13 Novice
27. januar 2008 - 13:12 #1
Ja, det skal fortolke HTML, JavaScript (bemærk at Java er et helt andet sprog) og CSS (og et par andre), men der er ret mange koder her i disse 3 sprog, og før i tiden var der ikke en standard for, hvilke koder, browserne skulle bruge, så derfor opfandt de ofte deres egne. Især IE har været ret slem til det i 90'erne.

I dag er de dog blevet meget bedre til det, og de bliver hele tiden bedre endnu.

Men forestil dig, at du skulle lave et program, der kunne fortolke HTML, JavaScript og CSS.. Ville du kunne få det til at se ud præcis som i de andre browsere? Der er tusindvis af regler for, hvordan koderne skal fortolkes, så på den led er det måske forståeligt nok, at de stadig på enkelte punkter halter lidt bagefter. Forhåbentlig bliver hele dog bedre med XHTML 2.0 =)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2008 - 13:35 #2
okay tak :).. er der en måde hvorpå at man kan få siden til at køre i både Firefox og IE?

man kunne selvfølgelig lave 2 forskellige stilesheets og så lade den skifte alt efter hvilken browser siden åbnes i.. Men det er efter min mening for besværligt?
Avatar billede w13 Novice
27. januar 2008 - 13:47 #3
Ja, det kan man, og ja, 2 stylesheets er en dårlig løsning.

Der er ikke en enkel forklaring på, hvordan man får siden til at være ens i begge browsere. En god ting er at teste i flere browsere, mens man bygger designet op. Når der pludselig er en afvigelse, så ved man, at det skyldtes den sidste kode, man brugte, og så kan man finde en, der understøttes bedre af begge browsere.

Ellers må du lige smide et link til siden, så vi kan prøve at se på forskellene.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2008 - 13:51 #4
Okay tak for hjælpen :) .. Jeg har ikke lagt siden op endnu så ellers tak :)
Avatar billede olebole Juniormester
27. januar 2008 - 14:02 #5
<ole>

Da Tim Berners-Lee skabte HTML og WWW, var det tænkt som et simpelt paragraf- og tabelværk til opstilling af videnskabelige måledata - som enhver 'praktikmongol' af en videnskabsmand kunne finde ud af det.
Derfra har webkodning over de sidste 15 år udviklet sig til et decideret fag - og det er en stor misforståelse, at WWW er et 'demokratisk' sted, hvor alle skal kunne være med på alle hylder. Sådan var det engang, men det er historie i dag  :)

Desværre er langt størstedelen af WWW's tutorials om webkode skrevet af folk, der stadig koder, somom vi skrev 1995-2000. En god begyndelse for crossbrowser kode er dog at sikre sig, dokumentet påbegyndes med en fuld DTD (Document Type Definition). Den kan - alt efter den kode, man i øvrigt skriver - se sådan ud:
    <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

/mvh
</bole>