Avatar billede libbert Nybegynder
19. januar 2008 - 10:50 Der er 7 kommentarer

Valg af database til projekt

Hej

Jeg søger efter en vurdering af hvilke database løsning der vil være bedst i min situation. Jeg er medejer af en ny startet virksomhed, som indenfor de næste 6-12 måneder skal lancere en hjemmeside. Siden er baseret på en database af informationer omkring en række virksomheder. De tilbud vi har fået for hele projektet har ligget meget højt. Vi er derfor i overvejelser om hvorvidt vi kunne outsource udviklingen af databasen til Indien.

Formodningen er at den database vores projekt kræver er forholdsvis billig at lave når omfanget ikke er større. Selve siden design og setup skal laves af et dansk selskab. Det skal siges at jeg ingen viden omkring programmering har, men har identificeret at der kan være følgende problemstillinger der skal tages højde for (der findes sikkert mange flere):
Problemer ved at en 2. part laver websiden i forhold til databasen.
Hastigheden af hjemmesiden afhænger af den underliggende database.
Vil meget gerne have en grafisk brugerflader til at tilføje data, samt generel anvendelse i hverdagssituationer (informationssøgning). Til dette er en access lignende database umiddelbar, men spørgsmålet er når databasen skal bruges til en web site (daglige opdateringer).

Jeg har forsøgt at beskrive omfanget af databasen.
Virksomhedsdatabase med op mod 500 selskaber. For hvert selskab er der i skrivende 500 informationer i form af tekststrenge og tal. Dertil er der en analyse af priser fra selskaber som i øjeblikket gennemgår en simpel data behandling i Excel. Forstillingen er at den bedste løsning er at "fodre" database med rådataen i excel form og behandle denne data her. Omfanget er på kort sigt omkring 700-1000 priser, men der vil løbende tilføjes nye priser som skal enten erstattes den oprindelige eller tilføjes databasen. Dvs at databasen med tid ville blive større i sin omfang. Ved behandling menes simple datamanipulering, som plus, minus, gange, divider.

Det skal bemærkes at alt data ikke skal på hjemmesiden og at der ikke er tale om realtime opdateringer.

Det største problem lige nu er, at det er svært at finde en uvildig person til at vurdere hvilken løsning der er bedst for vores projekt. Det er af denne grund jeg skriver på Eksperten.

Venlig hilsen
Michael
Avatar billede fun22 Nybegynder
19. januar 2008 - 10:55 #1
Umiddelbart vil jeg sige en MS Sql server ville være god til jeres projekt.. Jeg bruger den selv, i forbindelse med hjemmeside udvikling.. Den er dyr hvis i selv skal have den liggende, men hvis den skal ligge på en webserver så er det noget billigere..

Mvh
Jesper
Avatar billede a1a1 Novice
19. januar 2008 - 13:40 #2
mssql er super, du kan få en gratis hvis din samlede db er under 4gb, jeg har ca. 2 millioner firmaer på ca. ½gb (det er kun "alm." firma informationer (og kategorier, indexer mv.))
Men en "rigtig" mssql kan "lejes" for fra 150-200 kr., og op efter...

Jeg tror ikke det er en god idé at outsource til indien, da det kræver at du præcist (meget præsist) kan specificere dine ønsker, de laver DET du beder dem om og "tænker" ikke om hvorvidt det er logisk opbygget eller ej (dvs. de har manglende indsigt i "vestens" forretnings "opbygning" / metoder). (der skal nok være nogle der kan).
Nu lyder jeres projekt ikke som noget "stort", så jeg vil anbefale at i vælger nogle i DK.. www.masterseek.com der er 50 mill. firmaer med forskellige ting som produkter osv...
Avatar billede a1a1 Novice
19. januar 2008 - 13:42 #3
og vælg en/et firma der laver både website og database (ellers vil de "altid" skyde skylden på hinanden hvis det ikke virker)
Avatar billede martinlind Nybegynder
19. januar 2008 - 15:12 #4
Firebird SQL server eller mySQL server er to ganske gode gratis database løsninger, som med en odbc driver fint spiller sammen med access.

Jeg kan nævne at jeg selv bruger FirebirdSQL med den odbc driver der følger med, og det har kørt i ca. 2 år med 100% DB oppe tid, og den har ikke nogen begrænsning på størelse eller funktioner. Jeg bruger den til noget formueforvaltning, med daglig opdatering og mange data.

Så hvis du vælger en gratis db, kan du jo bruge alle pengene på udvikling af din hjemmeside :)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2008 - 19:45 #5
Umiddelbart lyder det som at jeres data mængder vil ligge i størrelsen 10-50 MB. Hvilket
betyder at stort set enhver database vil kunne bruges.

Jeg mener derfor at I skal lade beslutningen om database blive drevet af andre tekniske
beslutninger i.s.f.. at lade de andre tekniske beslutninger blive drevet  ad beslutningen
om database.

Vil I have andre til at stå for driften eller vil I selv står for driften ?

Andre => hvilken web server og hvilken database har de erfaring med ?

(hvis der er flere muligheder: hvad foretrækker dem hvis pris I foretrækker)

Selv => hvilken web server og hvilken database har I erfaring med ?

Vil I også outsource vedligehold af applikationen til dem der udvikler den eller vil
I selv (evt. med assistance fra danske freelancere) vedligeholde ?

Total outsourcing => hvilket sprog og web server foretrækker jeres outsourcing leverandør ?

(hvis der er flere: hvad foretrækker den leverandør hvis pris I foretrækker)

Helt eller delvist vedligehold selv: hvilket sprog og web server foretrækker I ?

Valg af sprog og web server har så en vis indflydelse på valg af database.
Avatar billede petersen7913 Forsker
20. januar 2008 - 19:10 #6
Uanset hvad du vælger af sprog og web, har du så styr på hvordan strukturen i databasen skal være?

Der ligger oftest en del forarbejde mht. kravpsecifikation og design FØR man kan sende det i luften. Og jo bedre forarbejde du/I har gjort des bedre løsning vil I få, uanset hvilke værktøjer I vælger til løsningen.

Forarbejdet bliver oftest undervurderet ;) (Amanda ..... er et velkendt eksempel)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2008 - 06:17 #7
michael>

Tid at få afsluttet her ?