Avatar billede pablopablo Nybegynder
17. januar 2008 - 13:31 Der er 6 kommentarer

Flotte asp.net controls

Hejsa...

jeg tænkte på...jeg skal vise noget data fra min database i en tabelform...men en traditionel HTML tabel kan ikke blive mere kedelig. Jo vist, kender jeg til CSS...
Men det kunne være i kendte til en anden og hurtig løsning til et flot design.

Derudover har jeg også brug for en control som er i stand til at stille data op i en flot træstruktur...dette er ikke i asp.net 2.0 så vidt mig beskendt...

Håber meget I har nogle tips og tricks og evt. links til færdige controls! De må gerne koste penge!

Mvh. PabloPablo
Avatar billede pablopablo Nybegynder
17. januar 2008 - 13:47 #1
Var liiidt for hurtig...

Jeg har selvfølgelig koblet data direkte op imod et GridView...og ja det kan formateres i udseende...

Og har også lige set at der også findes et Tree-view component...

MEN I må stadig godt komme med andre ideer / links til at pimpe designet lidt mere op ;)
Avatar billede ieconfig Nybegynder
17. januar 2008 - 14:17 #2
Telerik laver rigtig gode kontroller..
Avatar billede mikalj Nybegynder
17. januar 2008 - 14:41 #3
http://www.componentart.com/
Har både grids og treeviews, og mange af deres controls benytter ajax i større eller mindre grad (og det ser pisselækkert ud)

http://ajaxwidgets.com/
Her kan du også finde både treeviews og grids som også bruger ajax, de er knap så lækre som componentarts, men det er vist nok gratis (ikke 100% sikker, har aldrig brugt det, kun set deres hjemmeside og demoer)
Avatar billede pablopablo Nybegynder
17. januar 2008 - 14:50 #4
Nu har jeg faktisk aldrig benyttet AJAX...kan i fortælle mig, hvilken en forskel der ligger i at bruge et færdigt komponent som bruger AJAX og asp.net almindelige kontroller...?
Avatar billede mikalj Nybegynder
17. januar 2008 - 17:42 #5
AJAX er en helt bestemt teknik som man kan bruge på en hjemmeside til at hente data fra serveren uden at lave et fuldt postback. Men det bruges ofte til at beskrive dele af en hjemmeside som fungerer ekstra flydende for brugeren pga javascript.

Et lille stykke javascript som tjekker at brugeren har udfyldt de rigtige felter før han kan trykke på næste knappen kan godt beskrives som Ajax, selvom det er at strække den lidt.

Hvis du f.eks. kigger på http://www.componentart.com/webui/demos/demos_control-specific/grid/features/ajax_grid/webform1.aspx
og prøver at bladre i siderne i griddet eller sorterer efter "subject" kan du se at de kun er indholdet af griddet der bliver opdateret og at hele siden ikke blinker kortvarigt som det normalt ville ske ved et fuldt postback.
Det der sker er at griddet kun henter den nye data som skal vises, IKKE hele siden igen.

Der står meget mere om det på http://en.wikipedia.org/wiki/Ajax_%28programming%29
Avatar billede pablopablo Nybegynder
26. marts 2008 - 10:51 #6
Findes der ikke et sted hvor man kan hente nogle prædefineret CSS / Skins til forskellige asp.net controls...der er mere det jeg har brug for føler jeg, end anden part controls..