Avatar billede liqido Nybegynder
14. januar 2008 - 18:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Wikipedia som kilde

Hey derude

Jeg er blevet i tvivl om hvad der er tilladt når man bruger wikipedia.org som kildemateriale. Og i behøver ikke komme med kommentarer om wikipedia som utroværdig kilde. Ved jeg udmærket godt, at nogle mener

Men er det f.eks tilladt at kopiere en tekst direkte derfra og ind på sin egen side, hvis man blot linker til den oprindelige tekst?

Har prøvet at læse deres regler igennem men umiddelbart synes jeg ikke, at de er specielt forståelige.

Nogle der kan de specifikke regler?
Avatar billede pimanx Nybegynder
14. januar 2008 - 20:14 #1
Alt tekst på Wikipedia er udgivet under GNU Free Documentation License: http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html

I licensen står der hvordan du må bruge teksten:

You may copy and distribute the Document in any medium, either
commercially or noncommercially, provided that this License, the
copyright notices, and the license notice saying this License applies
to the Document are reproduced in all copies, and that you add no other
conditions whatsoever to those of this License.

Det betyder med andre ord, at du kan gøre hvad du vil med teksten, så længe du sørger for, at at det fremgår at teksten er udgivet under GNU licensen. Og hvis du laver ændringer i teksten, så er du forpligtet til at udgive den nye tekst under samme licens, GNU licensen. Du kan derfor ikke foretage ændringer i teksten og så tage copyright på dem.

Se i øvrigt ovenstående link, hvis du vil vide mere om licensen, og hvordan du kan og skal bruge den. For en opsummering af begrebet Copyleft, som GNU licensen hører under, se her: http://da.wikipedia.org/wiki/Copyleft
Avatar billede liqido Nybegynder
14. januar 2008 - 20:31 #2
Det vil med andre ord sige, at man kan skrive i bunden på en tekst

"teksten er udgivet under GNU licensen - gnu.org"

også er det, det ?
Avatar billede pimanx Nybegynder
14. januar 2008 - 20:37 #3
Jo, det er bare det. Prøv at se i bunden af wikipedia, hvordan har gjort det der med et link til licensen:

http://da.wikipedia.org/wiki/Forside
"Al tekst er udgivet under GNU Free Documentation License."
Avatar billede liqido Nybegynder
14. januar 2008 - 20:43 #4
OKay takker og bukker ;)