Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
10. januar 2008 - 08:55 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Login system, hvor admin kan se hvilke der er online

Hej.

Hvordan laver jeg et system, så admin kan se hvilke brugere der er online? Hvis en bruger ikke er aktiv i fx. en time, så skal vedkommende automatisk logges ud. Jeg kan godt lave alt det med database forespørgsler og det. Og selvfølgelig lave bruger objekter, men skal jeg lave en timer der tjekker, hvor lang tid det er siden, hver enkelt bruger har fortaget sig noget? Eller hvordan gør man normalt? Og når en bruger er logget ind, så skal han self. have adgang til nogle specielle sider?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. januar 2008 - 08:59 #1
Er det ikke bare at lave en session som udløber efter en time? - og så sætter du sessionen til at opdatere hvergang siden reloades eller en anden side loades (på den måde starter de 60 minutter forfra hvergang en side genindlæses eller skiftes)
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. januar 2008 - 09:03 #2
- mht. til brugerniveauer er det nemmest hvis du tildeler hver form for bruger en "værdi" - altså at min kan være 2, normal bruger kan være 1 og en banned bruger kan være 0

- så definerer du på dine sider hvad brugere på niveau 0< skal have adgang til, hvad brugere på niveau 1< skal have adgang til og hvad administratoren på niveau 2 har adgang til
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
10. januar 2008 - 09:04 #3
(nu er jeg ikke ASP-dude, men selve opbygningen er vel den samme i alle systemer ;))
Avatar billede arne_v Ekspert
11. januar 2008 - 03:02 #4
Lad global.asax authenticate request event gemme bruger i en Dictionary<> i Application
og session end fjerne bruger igen.

Så burde det være nemt at hente en liste.
Avatar billede karl-koder Nybegynder
12. januar 2008 - 00:10 #5
Hvorfor gøre så stort et nummer ud af det når membership prvideren har en metode der klare det for dig :

GetNumberOfUsersOnline

Læs mere om implementering af provideren her :

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/f1kyba5e.aspx
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2008 - 02:54 #6
Det er kun antal. Og kun et approximativt antal.
Avatar billede karl-koder Nybegynder
12. januar 2008 - 09:16 #7
Ok, jeg kan se jeg ikke fik læst godt nok på spørgsmålet. Men så er der i databasen et felt (UserIsOnline men jeg) som indikere at den pågældende bruger er online og dermed kan han finde alle der online.
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
13. januar 2008 - 09:17 #8
Det vil altså sige, jeg skal lave user class med specifike bruger oplysninger, og så hver gang en bruger logger på tilføje objektet til en generic container. Og derefter kan jeg så bare gennemløbe den container og tælle antal brugere, og tage vise bruger IP osv.?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2008 - 20:14 #9
Hvis ikke det indbyggede kan opfylde dit behov, så må det være måden at gøre det på.
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
14. januar 2008 - 08:41 #10
Hvad hedder det indbyggede objekt da? Det kan nemt være det opfylder mine behov, men har aldrig arbejdet med det før
Avatar billede karl-koder Nybegynder
14. januar 2008 - 12:27 #11
Der er masser af eksempler på implementering af Membership Provideren på nettet, nedenstående er fra msdn :

http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/6tc47t75.aspx

prøv dig lidt frem med den ;o)
Avatar billede alex_sleiborg Nybegynder
02. februar 2008 - 16:17 #12
Sorry for det sene svar, men har haft meget travlt. Smid et svar alle 3, og mange tak for hjælpen:)
Avatar billede karl-koder Nybegynder
02. februar 2008 - 20:11 #13
kommer her
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
03. februar 2008 - 03:16 #14
svar herfra ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2008 - 04:50 #15
.