Avatar billede dougheffernan Nybegynder
09. januar 2008 - 08:49 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

To forskellige Collations

Kan det passe at man ikke kan installere 2 instanser af SQL Server 2005 på samme maskine, med forskellige Collations, men at man godt kan det i SQL Server 2008?
Jeg kan ikke finde noget på det på nettet.

Sagen er at vi vil have 2 identiske databaser, men den ene med Dansk/Norsk tegnsæt, den anden med Litauisk/Polsk.
Avatar billede fennec Nybegynder
09. januar 2008 - 09:06 #1
Collations kan sættes pr database (faktisk helt ned på kolonne niveau), så der er intet som forkindre jer i at have 1000 databaser med hver deres collate.

Det har man kunne længe. Ihvertfald fra version 2000 (har ikke arbejdere med de tidligere)
Avatar billede fennec Nybegynder
09. januar 2008 - 09:10 #2
Når du opretter en ny database, kan du også vælge hvilken collate den skal køre med. Her vælger den default til det serveren er sat til. Man kan også ændre en eksisterende DB's collate, men jeg ved faktisk ikke om det slå igennem på kolonnerne eller om de bibeholder den collate de blev oprettet med.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2008 - 00:09 #3
Hvis collations ændre, slår det først igennem når du opretter en ny oprette kolonne. Hvis du har database i den forkerte collation, og du først opdager det når der er hældt data i, så skal skal du ændre collation, oprettet en midlertidig kolonne, kopierer din data derover i, droppe den gamle. Oprette den gamle kolonne igen og kopier data tilbage, og droppe den midlertidige. Der findes også et tool der kan gøre det for dig, http://www.codeproject.com/KB/database/ChangeCollation.aspx .... Den tager højde for constraints, osv. ved at droppe dem og oprette dem igen bagefter.
Avatar billede dougheffernan Nybegynder
07. marts 2008 - 08:59 #4
Takker for indsparkene. Læg et par svar. :)
Avatar billede fennec Nybegynder
07. marts 2008 - 09:27 #5
.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede Slettet bruger
08. marts 2008 - 17:02 #6
;o)