Avatar billede lyhne1 Nybegynder
08. januar 2008 - 21:43 Der er 6 kommentarer

Er der mon nogen der kan hjælpe mig med den mest basale opsætning

Hejsa

Jeg har sat mig for at lære at administrere (i det mindste, bare at anvende) Windows Server 2003

Jeg ved intet om det, så jeg søger en hjælpsom sjæl, der har styr på opsætningen af diverse roller.

Jeg har en bærbar med server03 installeret. Jeg ville egentlig bare gerne kunne få fjernadgang til den, om ikke andet så bare på mit eget netværk, om muligt også fjernadgang via internettet. Det er fint bare at starte med en filserver, eller hvad der nu er nemmest

Jeg ved godt spørgsmålet er meget løst formuleret, men jeg er jo heller ikke selv helt sikker på hvad jeg spørger om

På Forhånd Tak
Lyhne1
Avatar billede anlsoft Nybegynder
09. januar 2008 - 00:57 #1
min ide er at bruge VNC programmet, det virker som om du sidder foran serveren, uanset hvor i verden du er....

http://www.realvnc.com/vnc/how.html
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
09. januar 2008 - 01:13 #2
du har fjernadgang til din server via den almindelige fjernskrivebords-forbindelse
Avatar billede ebe Praktikant
09. januar 2008 - 09:45 #3
Hej lyhne1,
Jeg havde det ligesom dig da jeg var nødt til at sætte en 2003 server op fra bunden, incl. active directory og terminalserver uden at kende en pind til det i forvejen. Jeg synes det var en meget stor mundfuld, jeg købte en god serverbog, abbonerede et sted på nettet hvor de besvarer serverspøgsmål (det koster) og gik i gang. Nu virker det, men det tog et godt stykke tid at sætte mig sig ind i det. Det er ikke noget man kan klare med 3 spørgsmål på eksperten.

Da jeg så ville installere den privat, løb jeg ind i problemet at en antivirus til serveren var betydelig dyrere end en alm., jeg ved ikke om du kan finde en gratis i dag.

Så herhjemme kører jeg en alm xp-pro, som jeg har sat op til at køre terminal-services på en høj port, så kan jeg logge ind på mit skrivebord fra hele verden, trække filer ud, lægge filer op osv...  Hvis du har behov for at hente store datamængder fra din hjemmemaskine, kan du installere en ftp-server, der findes en del gratis og de kræver ingen vedligeholdelse.

Så ud fra praktiske overvejelser, er du godt betjent med alm xp. Hvis du skal bestyre et stort netværk og køre active directory, har du behov for en server. Hvis det er alm. vidbegærlighed, vil jeg foreslå dig at du kigger lidt rundt på nettet hvad der findes af vejledninger, og begynder at læse. Med mindre du kan alliere dig med en ven som kan skidtet :)

venlig hilsen Ebe
Avatar billede ebe Praktikant
09. januar 2008 - 09:50 #4
ps.: Når du er kommet lidt i gang og har konkrete spørgsmål, er det MEGET nemmere at hjælpe dig :)
Avatar billede lyhne1 Nybegynder
09. januar 2008 - 19:20 #5
Hejsa
Super! Mange tak for kommentarerne, indtil videre.

VNC kender jeg, og anvender det også
Fjernadgang kendte jeg jo egentlig godt, men har aldrig brugt det før, det har jeg så nu:-) Det er da også ganske ok:-)

Ebe-> tak for den lange fine besvarelse. Jeg har nu fået fat i "Windows Serer 2003 Weekend crash course" samt et par andre, på biblioteket, som jeg vil fordybe mig i i løbet af/efter weekenden. Som du skriver, så er det jo nok ikke bare sådan lige at lære et styresystem at kende:-) Jeg har heldigvis rimelig tid lige i den nærmeste fremtid, så det glæder jeg mig til at komme i sving med:-)
Og så skal jeg nok vende tilbage med mere konkrete spørgsmål, snarest:-)

På forhånd tak
Lyhne1
Avatar billede ebe Praktikant
09. januar 2008 - 21:44 #6
Hej igen :)

I det omfang jeg kan hjælpe dig, må du meget gerne skrive videre her med konkrete spørgsmål..  Ellers er det bare med at lave et nyt!

hilsen Ebe