Avatar billede danm Nybegynder
05. januar 2008 - 15:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Brug af ' tegn i insert kommando uden parametre

Hej

Jeg er igang med at programmere i et sprog hvor jeg ikke kan bruge parametre i mine database kommandoer

Dette giver lidt et problem når jeg skal lave insert kommandoer hvor brugeren muligvis skriver ' tegnet. Det jeg mener er for eksempel:

Sql= "Insert into navne (navn,efternavn) values ('Peter','O'harren')"

Her vil det ekstra ' tegn jo være skyld i en fejl.
Er der en form for "tag" eller noget man kan bruge for ' tegnet?
Avatar billede gammelhat Nybegynder
05. januar 2008 - 15:13 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2008 - 16:11 #2
Du kan escape 'O\'Toole' eller dublere 'O''Toole'.

Men hvilket sprog / database API bruger du ?
Avatar billede danm Nybegynder
05. januar 2008 - 17:37 #3
Jeg er ved at prøve en Basic IDE kaldet Realbasic2007 (r4).
Programmerne er lidt langsomme og fylder en del, men den kan compile crossplatform, til både win,mac og Linux. Så er lige ved at se om den er noget ved.
Der er så en MySQL plugin som bruges og den kan desværre ikke bruge parametre. )o=
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2008 - 19:10 #4
Er der mulighed for at bruge .dll / .so filer fra den Basic ?
Avatar billede danm Nybegynder
05. januar 2008 - 23:58 #5
Ja, den skulle kunne bruge activeX komponenter. Ved ikke helt med dll

Hvis man kan duplere, vil dette nok være den bedste løsning. Så er det jo bare udskifte alle ' med 2 stks '.

Hvis nu brugeren vælger at bruge \ tegnet (af en eller anden grund), giver det så ikke nogle underlige resultater med jævne mellemrum?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. januar 2008 - 00:02 #6
ActiveX - så burde du jo kunne bruge en OLE DB provider for MySQL - med parameters.

Men så er det naturligvis så som så med portabiliteten.

\ skal også dubleres !
Avatar billede danm Nybegynder
14. januar 2008 - 17:53 #7
Jeg fik lige afprøvet dubletten, og det virker perfekt. Smid endelig svar Arne_V.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. januar 2008 - 18:00 #8
OK

men skal gammelhat ikke også have ?

hans link viser faktisk både det ene og det andet
Avatar billede danm Nybegynder
14. januar 2008 - 19:30 #9
Jo selvfølgelig.. Smid endelig et svar gammelpot. Glemte helt (o=
Avatar billede danm Nybegynder
01. februar 2008 - 13:21 #10
Nå han vendte aldrig tilbage, men må heller lukke.