Avatar billede langbein Nybegynder
05. januar 2008 - 14:36 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gratis gateway firewall med realtime virus scanning.

Hardware firewalls eller software for å lage slike hardware firewall ut av en vanlig pc, som kan realtime virusscan, har vel fram til nå enten vært ganske dyre, eller det har dreid seg om en howto på nett der man måtte lage det hele selv.

Downloaded og testet nylig en gateway installasjon med mulighet for realtime virus scan av web content stream. Tester og bruker den nå.

Ser ut til å virke ganske bra, bortsett fra at jeg synes man kan merke at den kjører litt langsokmere når man setter den til å tygge virus i datastrømmen.

Den kjørte ellers rett ut fra boksen og den var rimelig like til å sette opp.

Så hvis det er noen som har bruk for en gratis gateway med web content virusscan så er det bare å laste ned comunity versjonen av Endian:
http://www.endian.com/en/community/

Ellers så er det vel ellers å bemerke at hvis man skal sjekke datastrømmen for virus, da holder det ikke lenger med den eldste PC'en man har liggende, slik som ved ordinær packet filtering. Når man skal lage realtime scan for virus innefor gatewayen da kreves det power, eller så går det nok langsomt.
Avatar billede eckhardt Nybegynder
05. januar 2008 - 14:42 #1
har prøvet den...

på min pc går den ned hvis der bliver ved med at være en støre data strøm på nettet .
Avatar billede langbein Nybegynder
05. januar 2008 - 14:47 #2
Det kjører stabilt her, men kjører den hjemme. Den siste versjonen er jo en beta. Mon også den eldre stable versjonen også har virus scan ?

Bruker ellers ikke virus scan selv men lager noen strøjobber for noen private selskaper fra tid til annen, og der har det vært et ønske om en slik virus scan av datastrømmen.

Synes ellers det var meget elegant med OpenVPN og fritt valg av udp eller tcp port :-)
Avatar billede eckhardt Nybegynder
05. januar 2008 - 14:50 #3
hvor stor en maskine køre du den så på ?

jeg var også glad for den indtil jeg fant ud af det den gik ned om natten hvis jeg stod med en download helle natten eller dagen.

det kan jeg ikke bruge til noget

har også overvejet at købe den men ved ikke rigtigt

bruge nu ipcop den har dog ikke virus scanning
Avatar billede langbein Nybegynder
05. januar 2008 - 18:38 #4
Stor of stor, fru Blom .. det kommer jo ann på hva man sammenlikner med.

Det er vel en Sempron 3200 eller noe slikt med 1 GB ram. Dette er i alle fall større enn det jeg vanligvis bruker som firewall.

Det er klart at hvis en gateway går ned når den blir belastet så kan man ikke bruke den.

Vil forsøke å kjøre den med litt belastning over tid, for å se om den holder.

Jeg har ellers også sett i forumet til Smoothwall at det finnes en mod til Smoothwall ser man kan få virus kontroll, men synes det ser ut som om denne er på litt "hobbymanner".
Avatar billede langbein Nybegynder
05. januar 2008 - 18:41 #5
Avatar billede eckhardt Nybegynder
05. januar 2008 - 22:35 #6
ja jeg har også prøvet smoothwall også godt og hvis man vil have noget mere simpelt så er der m0n0wall som kan køres fra cd og gemme info på floppy disk så man ikke behøver hardisk i maskinen.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. februar 2008 - 01:16 #7
.