Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 16:37 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

udregning af lån

Hej

Jeg vil gerne kunne lave en formel der udregner hvor lang tid det tager at tilbagetale et lån på f.eks. 500.000 med 5,5% i rente evt i år eller måneder.

jeg ville havbe formelen sådan at kan selv kan indsætte afdrag, rente og samlet lånebeløb via andre celler, som så formlen regner på.

Der det muligt at lave sådane en formel? og hvordan?
03. januar 2008 - 16:44 #1
Har du lånebeløb, rentesats og ydelsen kan du beregne varighed.
Har du Lånebeløb, rentesats og varighed kan du beregne ydelsen.

Hvad er det du ønsker?
Avatar billede sleeper Nybegynder
03. januar 2008 - 16:56 #2
Hej

Dette link skulle have en færdig projekmappe med dette
http://www.matema10k.dk/index.php?id=628
03. januar 2008 - 16:59 #3
Funktionerne du skal bruge hedder hhv. =NPER() og =YDELSE()
Avatar billede japping Nybegynder
03. januar 2008 - 17:18 #4
Du indsætter følgende formel i en celle:

=NPER(B3;B4;B1;0;0)

- I B3 indsætter du renten (0,055)
- I B4 indsætter du ydelsen (30.000,-) hvis du f.eks. afdrager med 30.000 pr. år
- I B1 indsætter du lånebeløbet (-500.000) som er hovedstolen/lånet
- Det andet sidste "0" angiver hvor meget af lånet der skal være tilbage. Da du ønsker at hele lånet er tilbagebetalt skal der stå "0" her.
- Det sidste "0" angiver om du afbetaler sidst eller først i hver afdragsperiode. Dvs hvis du afdrager sidst på året skal der stå "0".
Avatar billede japping Nybegynder
03. januar 2008 - 17:18 #5
Nå, jeg kan se andre har svaret, men håber du kan bruge det.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 20:55 #6
Slepper: Det eksempel du hav er det jeg selv har kommet fremt til, og jeg vil gerne "spare" alle linjerne*S*

japping: rigtig godt. men hvad hvis jeg betaler hver måned, hvad skal jeg så udfylde til sidst..?
Avatar billede svla Mester
03. januar 2008 - 21:07 #7
Hej!
Jeg tror det du søger kan findes her:
1) Start Excel
2) vælg Filer - vælg Ny - Klik på symbolet for:  Excelskabelone på denne computer
3) I dialogfeltet Skabeloner vælges fanebladet regnearksløsninger.
4) Dobbeltklik på Excelarket "Afskrivning af lån"

- Nu har du er ark på skærmen som kan løse dit problem.
- Håber det var det du søgte.
04. januar 2008 - 09:43 #8
Hvis du betaler hver måned skal den månedlige ydelse indtastes i B4 i eksemplet ovenfor, og renten divideres med 12.
=NPER(B3/12;B4;B1)
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2008 - 20:03 #9
takker..alle god eksempler.. andre der vil have point?
Avatar billede beringshandel-dk Nybegynder
05. januar 2008 - 08:36 #10
Jeg har selv lavet et regneark for længe siden, der nettop har det du søger, du må gerne få en kopi, den er sat op i 11 faneblade, årsagen er den at du kan tjekke flere lånetyper på en gang, så hvis du ikke har fundet det du skal bruge, kan jeg maile dig en kopi af skabalonen
05. januar 2008 - 10:18 #11
OK
Avatar billede svla Mester
06. januar 2008 - 22:47 #12
Hej!
Jeg går ikke så meget op i point, læser kun siderne og følger med af interresse, så giv til dem du har lyst.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2008 - 15:37 #13
Hej Beringshandel

Du må gerne sende mig en kopi af arket på:

kristian-2000@hotmail.com

I får alle Point:-)