Avatar billede hlt Juniormester
02. januar 2008 - 15:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hente bruger id

hej
jeg er igang med at lave en login funktion. I den forbindelse har jeg brugt den indbyggede login funktion som man kan bruge i visual webdeveloper 2005. Og jeg har tilføjet nogle ekstra tabeller i ASPNET databasen. Og så vil jeg gerne knytte det id som brugeren får fra den indbyggede login funktion som et id i den nye tabel, så man kan linke indholdet i den nye tabel til brugerens profil. Men hvordan får jeg fat i det brugerid? Der findes alle mulige måder at hente roller, medlemskab osv ud. Men jeg kan ikke se hvordan jeg for fat i id'et. Er jeg nødt til at hente det ud selv ved hjælp af et databasekald, eller findes der en funktion hvor man kan hente den slags ud.
Mvh
Henrik
Avatar billede keysersoze Guru
02. januar 2008 - 18:07 #1
Membership.GetUser().ProviderUserKey.ToString();
Avatar billede hlt Juniormester
07. januar 2008 - 23:57 #2
Undskyld det sene svar. Det var lige præcis det jeg skulle bruge. Send mig et svar så skal du få point. men kunne du eventuelt svare mig på om man igennem den indbyggede bruger oprettelse, også kan tilføje ekstra informationer? Jeg har brug for at gemme nogle brugerinfomationer om adresse, postnr osv.
Mvh
Henrik
Avatar billede keysersoze Guru
08. januar 2008 - 07:36 #3
Der findes en del eksempler rundt omkring - kan dog ikke lige svare dig på hvilke er bedst; http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&aq=t&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLJ_daDK240DK240&q=custom+membership
Avatar billede hlt Juniormester
08. januar 2008 - 11:42 #4
Nu er jeg stadig lidt ny i alt det her. Jeg har kigget på mange af de eksempler der dukker op i søgningen på google. Og nogle kan ikke rigtig bruges mens andre giver lidt at arbejde med. Men har jeg forstået det rigtigt at når jeg laver en class fil og skriver i toppen af filen at den arver fra den oprindelige menbershiprovider, så er det ikke nødvendigt at code den samme funktionalitet igen vel?. Men hvis jeg så skal tilføje felter til membership tabellen i databasen og sørge for at de bliver udfyldt ved oprettelse, så skal jeg lave en ny funktion der opretter en bruger. Men skal jeg så fortælle systemet at jeg vil bruge denne funktion istedet for den indbyggede funktion. Det er jo kun en ændring af opret bruger funktionen jeg vil ændre. Resten af den indbyggede funktionalitet vil jeg jo gerne beholde. det kunne også være fint hvis man kunne se den oprindelige kode, og så kun tilføje de ændringer man har. Lyder det helt hen i skoven?
Avatar billede hlt Juniormester
08. januar 2008 - 11:47 #5
Eller kan man bare fjerne de metoder i den nye membershipprovider class som man ikke vil ændre?
Avatar billede keysersoze Guru
09. januar 2008 - 17:36 #6
korrekt - når du nedarver overfører du også funktionalitet, så det det hele går ud på er at overskrive de ting der er anderledes, fx insert af en ny bruger, og lade resten være. Og når du er færdig med det skal du bare benytte din nye custommembershipprovider fremfor den indbyggede.
Avatar billede hlt Juniormester
09. januar 2008 - 20:30 #7
Tak for dine svar. Jeg droppede at lave det på den måde. Jeg forsøgte at lave en ændring af opret bruger funktionen, men så fik jeg alle mulige fejl. Jeg ville jo godt beholde alle de andre funktioner bl.a krypterings funktionen. Men det virkede ikke som om at den nedarvede, for pludselig kunne den ikke finde alle de andre funktioner som ligger i den oprindelige membership class.
Så jeg lavede det som jeg oprindeligt havde tænkt mig med en anden tabel, som så får userid'et fra membership tabellen, så man på den måde får linket de to tabeller sammen.
Men tak for hjælpen.