Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
29. december 2007 - 23:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bruger login med oprettelse uden database ?

Hej allesammen en af mine venner siger, at man kan lave et login system i php uden at bruge database, men det tror jeg ikke helt er rigtigt. Jeg mener, før man kan oprette en bruger skal den ind i en database og gemme oplysningerne.
Hvis i har et godt svar og evt. En måde hvordan man f.eks. Kan lave systemet uden database, må du godt skrive det her Mvh Tobias
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2007 - 23:24 #1
brugernavn og password skal jo gemmes et eller andet sted - en mulighed udover database er XML.
Avatar billede mahler Nybegynder
29. december 2007 - 23:35 #2
Nu kommer det lidt an på hvilket system, som man har tænkt sig at lave, men en af de måder, hvor man kunnne komme uden om en brugeroprettelse og det at gemme en bruger i en database, er ved at bruge openID(*) som loginsystem. Med openid kan du få et fremmedsystem til at stå for login og brugeroprettelsen, så du selv blot får et "id" på en bruger.

Hvis systemet, der er tale om er en blog, et forum eller lignende, og du i bund og grund ikke interesserer dig for hvem folk er - som person - men gerne vil kunnne genkende den samme "person" på tværs af kommentarer, så er det sikkert fint nok med openid.

Jeg ved ikke helt hvor langt, man vil være klar til at gå med openID - det er stadigt et rimeligt nyt system - men strengt taget, så kunne man saktens forestille sig, at det blev et "universalt login system" over tid, så du ikke kun kunnne bruge det til kommentarer på blogs og lignende, men på sigt også brugte det til eboks.dk, til din netbank og lignende...
Avatar billede mahler Nybegynder
29. december 2007 - 23:35 #3
Avatar billede keysersoze Guru
29. december 2007 - 23:46 #4
MS har forsøgt sig med noget lignende tidligere (passport) uden den store succes - og nu er håbet vel at live kan komme til det. At openid skulle blive et "universalt" system tvivler jeg mere på :)
Avatar billede rrm Nybegynder
30. december 2007 - 11:41 #5
Hej

Jeg lavede engang et et lille php script, der prøvede at lave en data adgang via filer. Ved ikke lige hvor godt det passer til dit projekt, men du kan tage et kig på koden der kan findes http://rrm1.users.whitehat.dk/misc.php?get=spas
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
31. december 2007 - 09:57 #6
Hej mahler kan du give mig et script eksempel hvor du kan oprette en bruger og sende data til en flad fil ?
Avatar billede mahler Nybegynder
01. januar 2008 - 14:36 #7
Jeg har ikke lige et fornuftigt eksempel liggende lige nu, men jeg har leget lidt med "EasyOpenID". Prøv eventuelt at kigge på det. Det kan downloades fra:
http://www.codymays.net/content/category/web-development/openid/
Avatar billede tobiasahlmo Nybegynder
24. januar 2008 - 07:34 #8
Intet ordenligt svar