Avatar billede Slettet bruger
27. december 2007 - 22:08 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk: Forsvunden plads?!

Hej eksperter,

Jeg har en ekstern harddisk med 75 GB plads. Efter at have lavet en backup på disken opdagede jeg dog, at den forsøger at bilde mig ind, at der kun er 3 GB plads tilbage - og jeg kan se, at mapperne på drevet kun fylder omkring 65 BG tilsammen (hvilket burde efterlade cirka 10 GB). Hvad skyldes dette pladssvind?
Note: Jeg har lige slettet tre "recycler-filer" (?) manuelt for at spare plads på harddisken... Er der ikke en smartere måde at rydde op i "den eksterne skraldespand"?
Det blev lige to spørgsmål... Så må jeg hellere give lidt rigeligt med point :o)
Avatar billede hcma Novice
27. december 2007 - 22:30 #1
alene de 5 gb er "forsvundet" p.g.a. producentens fejlregning, da han garanteret regner med en faktor 1000 i stedet for 1024.
altså 75 gb / 1,024 / 1,024 / 1,024 = 69,85 GB
og så er de sidste 2-3 gb "brugt" af styresystemet.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
27. december 2007 - 22:40 #2
prøv at slette systemgendannelsespunkter..2. faneblad i diskhåndtering.?
Avatar billede freddiebaby Nybegynder
27. december 2007 - 22:46 #3
jeg ville prøve at flytte alt fra min eksterne over på computeren, også formatere den eksterneharddisk
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2007 - 09:51 #4
freddie, ja, det ville jeg også gøre, hvis jeg lige havde 75 GB ledig på min Acer Aspire 9412 bærbar med 111 GB i alt, hvoraf kun 6 er ubrugt :S
Desuden har jeg lige formatteret det eksterne... Nå. hcma's bud lyder både logisk og underligt, så jeg prøver lige bart's forslag først.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2007 - 09:58 #5
Okay, jeg har omregner bytes til gigabytes (med 1024 i stedet for 1000 som faktor) og fandt frem til det samme som Windows - lidt over 62 GB i alt.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2007 - 09:58 #6
Nå, ja, så har jeg også lige tømt papirkurv og gendannelsespunkter for disken... 1 KB frigjort =)
Avatar billede hcma Novice
28. december 2007 - 10:54 #7
mon ikke jeg så lige skal lægge et svar  ;o)
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2007 - 17:17 #8
Hehe jo, men mon ikke jeg så skal afvise det?
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2007 - 17:18 #9
>> Okay, jeg har omregner bytes til gigabytes (med 1024 i stedet for 1000 som faktor) og fandt frem til det samme som Windows - lidt over 62 GB i alt.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2007 - 17:19 #10
Så det hjalp ikke... Der er stadig på mystisk vis forsvundet 10 GB.
Avatar billede hcma Novice
28. december 2007 - 17:27 #11
er det mig som er fatsvag ??
en såkaldt 75GB HD er reelt ikke 75 GB, så der er IKKE forsvundet 10 gb - de har aldrig været der ;o)
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2007 - 17:49 #12
Nej, den er officielt 80 GB og der plejer at være 75 GB plads.
Windows skriver nu, at der er omkring 2 GB ledig af 75 GB, selvom filerne på disken kun fylder 63 GB. Der er altså forsvundet 10 GB ud over de 5, der kun eksisterer officielt.
Avatar billede hcma Novice
28. december 2007 - 19:37 #13
OK - nå sådan forstået; jeg havde fået den opfattelse at den var på "75 GB"
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
28. december 2007 - 22:01 #14
prøv at lav en scandisk, for at se om der defekte sectorer..?
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2007 - 14:13 #15
> hcma
Ok :P

> bart
Skulle da undre mig, da jeg havde massere af plads lige til jeg lagde sikkerhedskopifilen ind... Hm. Måske skulle jeg overføre til en vens computer, formattere og flytte tilbage igen. Prøver det.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2008 - 17:09 #16
Det virkede. Nu ønsker jeg mig en større ekstern, jeg kan bruge til backup... Længe leve SyncToy =)
Her er nogle points og undskyld forsinkelsen.