Avatar billede rasmussen7 Nybegynder
25. december 2007 - 10:04 Der er 11 kommentarer

Ubuntu vs Open Suse

Nu er jeg i tvivl igen ,, efter jeg var så stupid at installere windows vista , fandt jeg hurtigt ud af at det er et belastende styresystem, og havde egentligt skiftet til Ubuntu.
Nu er jeg så blevet lun på OpenSuse , men hvad mener i er det bedste program af Ubuntu og OpenSuse...
Avatar billede Slettet bruger
25. december 2007 - 10:33 #1
Selv om du ikke syntes at min mening er point værd så skal der ikke herske tvivl, du skal efter min bedste overbevisning vælge SuSe 10.3

Man kan mene om Bill Gates hvad man vil, men næse for at vælge rigtigt det har han og der er jo nok en mening i at han har valgt Novell (SuSe) som partner (delvis)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2008 - 15:36 #2
Jeg er også blevet rigtig glad for openSUSE 10,3, og kan også varmt anbefale det.

Helgec--> hvad mener du med at Gates har valgt Novel som partner
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2008 - 15:40 #3
Der er flere der kører Ubuntu idag, hvorfor det nok er nemmere at finde nogen der
kan hjælpe dig med et specifikt problem.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2008 - 15:42 #4
Microsoft og Novell samarbejder om flere forskellige ting. Bl.a. betaler Novell et
beløb til MS for hver solgt kopi af SUSE mod at MS garanterer ikke at sagsøge Novells
kunder for krænkelser af MS's intellektuelle rettigheder.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2008 - 21:07 #5
ok så blev jeg det klogere.
Havde tænkt på at købe den næste version af openSUSE, men nu bliver den downloadet. :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2008 - 21:38 #6
"arne_v" Er det en aftale man kan læse om på nettet,eller er det insiderviden??
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2008 - 21:51 #7
Jeg tror ikek selve aftalen er på nettet, men du kan finde *masser* af materaile på nettet om det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Novell#Agreement_with_Microsoft

Kommer lidt ind på det.

Aftalen dækker meget. Følgende er overskrifter så vidt jeg har forstået:
- MS betaler et engangs beløb på 108 M$ for IP rettigheder
- Novell betaler en procent af deres SUSE salg til MS dog mindst 40 M$ for IP rettigheder
- MS køber for 240 M$ SLES licenser til brug i MS Virtual Server
- Novell udvikler OOXML konverter til OpenOffice

Det er pind nummer 2 som er meget omdiskuteret. Bl.a. som følge af diverse udtalelser
fra Steve Ballmer om at Linux krænker MS's patenter.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2008 - 21:53 #8
MS og Novell har iøvrigt også et samarbejde uden for den aftale. Mono projektet. Og Novell
var med til at udarbejde ECMA-376 (OOXML) som måske og måske ikke bliver ISO godkendt.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2008 - 23:25 #9
Novell
var med til at udarbejde ECMA-376 (OOXML) som måske og måske ikke bliver ISO godkendt.

Jeg forstår helt ovenstående.  Jeg vil vel stadig have ret til at brænde en openSUSE på en isofil hvis jeg downloader den selv. Også hvis den ikke bliver ISO godkendt ?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. januar 2008 - 23:27 #10
Ja.

ISO har udgivet mange standarder. En af dem er standarden for CD.

Det jer drejer sig om XML format for tekst behandling og regneark.
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 08:27 #11
Rettelse: Der skulle faktisk have stået:

Jeg forstår IKKE helt ovenforstående. Jeg vil bare gerne være sikker på at retten/ muligheden for at downloade openSUSE gratis også er der  for alle, selvom den ikke bliver ISOgodkendt.

Vi taler kun om betalingsprogrammer her forhåbentlig.

Andet kunne , efter min  mening, være en katastrofe af openSUSE.