Avatar billede visto Professor
17. december 2007 - 21:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Pagerank og subdomæne

Jeg ved ikke om spørgsmålet er i den rigtige kategori, men jeg synes íkke jeg kan finde en bedre.

Jeg skal til at implementere en væsensforskellig funktion, et debatforum, på min hjemmeside. Det kan jo enten gøres ved at jeg kører denne på et subdomæne (debat.mitdomæne.dk) eller på en mitdomæne.dk/debat/

HVIS valget mellem de to "modeller" skal foretages på baggrund af, at jeg ønsker optimal pagerank til basis-domænet (mitdomæne.dk), hvilket valg er så bedst? Og hvor stor forskel gør det?

Jeg frabeder svar af typen "pagerank har ingen betydning". Det er ikke den type diskussion jeg lægger op til.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. december 2007 - 21:48 #1
Lad mig sige med det samme pagerank diskussionen er teoretisk, så det bliver denne naturligvis også. Jeg er også nødt til blankt at indrømme at jeg faktisk ikke ved hvad svaret egentlig er og at jeg tvivler på at nogen uden for googles rammer gør, så jeg er på mindst lige så tyndt grundlag som de fleste andre.

Det er min forventning at der ikke er den store forskel på de to løsninger idet jeg vil hælde til at forvente at subdomæneløsningen er marginalt bedre end mappe løsningen, men marginalerne er meget små.

Hvis jeg skulle råde og det var pagerank eller link værdi jeg gik efter, så ville jeg placerer dette forum på et helt andet domæne, men det ved du forhåbentligt allerede.

En let og ligetil løsning kunne være et wordpress baseret forum hostet hos wordpress eller et blogger forum hostet hos blogger.com begge dele er lige til at gå til
Avatar billede visto Professor
17. december 2007 - 22:37 #2
Nej, jeg har aldrig fået tanken, at det ville være bedre at placere forummet på et helt andet domæne. Hvordan skulle det dog kunne indvirke postivt på det oprindelige domæne??
Beslutningen om at forummet bliver et phpBB er i øvrigt taget og er klar til lancering. Jeg skal blot have klaret nogle detaljer først - herunder beslutningen omsubdomæne eller mappe-løsningen - eller på et helt andet domæne i forlængelse af hvad du skriver.
Kan du ikke lige fortælle hvordan dit forslag med nyt domæne skulle kunne have indflydelse på pagerank på det oprindelige domæne? Det forstår jeg slet ikke.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. december 2007 - 22:51 #3
Hvordan skulle det dog kunne indvirke postivt på det oprindelige domæne??

Jeg tror du totalt har misforstået pagerank ideen. Pagerank opstår PRIMÆRT fra links fra andre domæner, har du ingen links fra andre domæner, har du ingen pagerank.

Et link fra et forum på et andet domæne er anlså LANGT mere værdifuldt både i forhold til linkværdi og i forhold til pagerank

Et link fra eget domæne, herunder også subdomæne overføre stort set ingen linkværdi eller pagerank.
Avatar billede visto Professor
17. december 2007 - 23:23 #4
Jeg er fuldstændig klar over pagerank princippet med links fra andre domæner.

Det jeg forestiller mig muligheden af, er at nogle sites vil linke til debatforummet - altså enten subdomæne-adressen eller mappe-adressen - og så er spørgsmålet stadig hvilken model der vil gavne det oprindelige domæne mest mht pagerank. Men det har du, så vidt jeg se, svaret på.

Så det er ikke et spørgsmål om link fra eget domæne til subdomæne eller noget i den stil. Et enkelt link af den slags vil jo stort set være betydningsløst. SÅ det spekulerer jeg slet ikke i. Kun hvilken model der er bedst, når andre linker til forummet. Og det er her jeg siger: Hvis forummet ligger på et helt selvstændigt domæne, vil det jo ikke komme det oprindelige site til gode i form af bedre pagerank. Og målet er altså: så høj pagerank som muligt til det oprindelige, allerede eksisterende domæne.
Avatar billede a1a1 Novice
18. december 2007 - 01:15 #5
hvis du har da. (dansk), de. (tysk) osv (sprog), til "landedomæner" så var/er det godt;
http://www.google.dk/search?hl=da&q=site%3Ade.masterseek.com&meta=

http://www.google.dk/search?hl=da&q=site%3Adk.masterseek.com&meta=

(same shit)

Det "vigtigste" er at dine "søgeord" er på de sider du "linker" til, dvs content "matcher" søgeord, ikke for mange men heller ikke for lidt...

som bufferzone siger er det ikke facts, men et "kvalificerede gæt", for der er (næsten) ingen der ved hvordan google "dur"...

så ville det jo også være for næmt (nemt) ;o)

Hvis
Avatar billede a1a1 Novice
18. december 2007 - 01:18 #6
point er hvis du har relevant content på din side bliver din pagerank høj/god..

backlinks, totale sider giver også "lidt", men hvis dine sider ikke har "content" der matcher er det ikke godt....

my10cent ;o)
Avatar billede visto Professor
18. december 2007 - 17:16 #7
Jeg prøver lige med lidt fokusering og repetition:
Spørgsmålet drejer sig IKKE om hvad der ved et site giver højere pagerank. Spørgsmålet drejer sig udelukkende om, hvilke løsninger i forbindelse med det kommende diskussionsforum, der giver højest pagerank til "basis-domænet": Er det bedst at bruge subdomæne til forum fremfor "mappe-løsningen"? - Det har bufferzone givet sit bud på (han gætter på marginal fordel ved subdomæneløsningen.

Så nævner bufferzone også løsningen med at have forumet på et selvstændigt domæne. Jeg kan, når jeg læser det igen, godt se meningen - om end det virker meget teoretisk - med at der er link fra forum til det oprindelige site, og selv om det selvfølgelig tæller med, så vil det formentlig være af helt marginal betydning med sådan et enkelt link i forhold til at skulle købe endnu et domæne. Især da der er mange links til basisdomæne i forvejen. Så jeg vil tro at sådan et enkelt link mere vil biddrage minimalt og helt umærkeligt. Så den løsning går jeg ikke ind for.
Det drejer sig jo også om navn her. Og her skal navnet på forumet være beslægget med navnet på basis-domænet. Der er jo andet i livet end pagerank.
Avatar billede visto Professor
20. december 2007 - 15:53 #8
>bufferzone, du kom da med en slags bud, så læg venligst et svar til point.
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. december 2007 - 16:56 #9
ok hvis du mener at mine lidt løse fornemmelser bør belønnes
Avatar billede visto Professor
20. december 2007 - 18:36 #10
Ja da. Det kan vel dårligt være mere, når man ikke er ansat hos Google :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. december 2007 - 22:32 #11
Jeg har lige fundet en google ansat der udtaler sig om emnet (ikke præcis det du spørger om, men alligevel værd at læse).

Der er tale om Matt Cutts der er en af de mest kendte googlers og dette er fra hans blog, læs det og andre poster, det er noget af det bedste du finder om google

http://www.mattcutts.com/blog/subdomains-and-subdirectories/
Avatar billede a1a1 Novice
20. december 2007 - 23:06 #12
visto - det gjorde jeg jo ikke?

Fuck points, men selv tak...

btw.. matt cutts er "god"
Avatar billede visto Professor
21. december 2007 - 11:06 #13
>bufferzone: tak for henvisningen til Matt Cutts.

>a1: forstår ikke helt dit indlæg. Jeg vil da godt sige tak for din indsats, hvis det er det du efterlyser, men hvis jeg må være helt ligefrem, så var der ikke noget i det du skrev, som var det jeg efterlyste. Sorry.