Avatar billede mgn_online Nybegynder
16. december 2007 - 15:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Løs denne ligning

Hey, fatter ik det her

3/4x=9 (3:4x=9)

X=???

Og hvordan trin for trin
Avatar billede trav4u2 Novice
16. december 2007 - 15:27 #1
Gang først med 4 på hver side at lighedstegnet =>:
3x = 9  gange 4

3x = 36

Divider med 3 på hver side at lighedstegnet =>:
x = 36 divideret med 3

x = 12
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2007 - 20:54 #2
Jeg ved ikke om det er rigtigt trav4u2.. Det kommer an på hvordan ligningen er stillet op. Min løsningsmodel er således:

3/4X = 9
3 = 9 * 4X (* = gangetegn)
3 = 36X
3 / 36 = X
X = ca. 0,0833

Dette passer nemlig, hvis du indsætter det i ligningen:
3 / (4 * 0,0833) = 9

Jeg vil dog råde dig til at bruge brøkerne, og vise det ved hjælp af dem, og finde fællesnævner osv. i nævneren. Så viser du nemlig mere præcist at det er 9, i stedet for et tal med decimaler.

Det er denne måde du skal gøre det på, hvis regnestykket hedder (i ord): Tre divideret med fire X er lig med ni. Du skal bruge trav4u2's metode, hvis regnestykket (i ord) hedder: Trefjerdedele (tre divideret med fire) gange X er lig med ni..

Håber du finder løsningen
Avatar billede t-bag Nybegynder
03. januar 2008 - 18:34 #3
gang først med 4x på begge sider så ligningne nu ser således ud:

3=9*4x

divider så 9 over på den anden side af lighedstegnet: 3/9=4x

isolere nu x ved at divider med 4 på begge sider af lighedstenet og du få så resultatet x=0,083 eller x=1/12
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2008 - 21:07 #4
er det ikke det samme som det jeg skrev?
du forkorter bare brøken 3/36 til 1/12 :)