Avatar billede dail Nybegynder
14. december 2007 - 09:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Diskrimination af fede

Hej

I forbindelse med en opgave, vil jeg gerne have jeres hjælp. Hvor bliver meget fede mennesker diskrimineret? Fx betale for 2 flysæder, når de skal flyve. Håber i nogle forslag.
Avatar billede nva Praktikant
14. december 2007 - 09:14 #1
Mener ikke de kan blive piloter - men det er vist både højde, drøjde, syn osv. der 'diskrimineres' på ;)
Avatar billede nva Praktikant
14. december 2007 - 09:15 #2
Hvis 2 personer søger det samme arbejde og har samme kvalifikationer, så vil den fede nok ikke få jobbet.
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2007 - 10:23 #3
jeg tror det har noget at gøre med mindre værd kompekser.
du ved jo godt at folk der er tykke godt selv er klar over det og når en eller anden jubel idiot så skal gøre sig populær i et større forum og der så er tyk til stede ja så ligger den jo lige til højre benet.

den der driller den tykke har selv et problem af en eller anden art der så skal videre til den med det lave selvværd.
så griner alle der står i gruppen fordi de ikke vil træde udenfor sammenholdet. i stedet burde de konfrontere ironisten med hvorfor han altid skyder på de svageste i gruppen. er der nogen der gør det - nej for så får du da ham på nakken.

det skal også være sådan at man kan fyre en sjovert af uden at de tykke føler sig forfulgt.

jeg har det sådan at det at være tyk - hvis de ikke har en sygdom - er noget de selv har valgt og behandler dem som ligeværdige indtil det modsatte er bevist.

jeg tror heller ikke tykke kan blive dykkere-politifolk-brandmænd o.d.v

kan du bruge det til noget er det dit.
Avatar billede jokkejensen Novice
14. december 2007 - 10:23 #4
man kan ikke kalde det diskriminerende at en fed person ikke kan blive pilot, ej heller en blind? - En person ude arme, får sjældent et kontorjob ?

I min lille verden kommer de fleste piloter fra flyvevåbnet, og der er altså fornuftigt nok nogle fysiske krav om at sætte sig ind i en jetjager, for ikke at tale om g-påvirkning hvis man vejer 400 pund. De vil nok allerede sige nej tak efter en tur i emulatoren :) (http://www.break.com/index/g_force_training_for_pilots.html forstil dig lige den tur for en overvægtig, hvad mon ikke han kommer op på i gforce, tror bestemt ikke de vil kunne trække vejret). Korte mennesker vil ikke kunne se ud af cockpittet - det er ikke diskriminierende - blot fakts om det er umuligt.

nu er jeg ikke selv overvægtig, men syntes da ikke der er de store diskriminieringer - og vidste bestemt ikke de skulle betale for 2 billetter ved fly - men hvad fanden, kommer man i bil til en færge, betaler man også mindre end hvis man skulle have en lastbil med.. Det er vel noget angående vægt og transport. Ikke direkte for at ramme de fede. Folk med ekstra bagage (tasker) skal vel også betale mere.

/JJ
Avatar billede nva Praktikant
14. december 2007 - 10:53 #5
jokkejensen -> derfor satte jeg også 'diskrimineres' i gyffer.
Avatar billede jokkejensen Novice
14. december 2007 - 11:46 #6
nva: bestemt ikke et angreb!

Syntes bare man bør se mere objectivt på problemstillingen, med ex 2 flypladser hvis man ikke kan sidde på en - jamen så må man betale for 2. Fede mennesker får også sjældent fysisk hårde arbejdspladser her i danmark, pga dårlige knæ, ryg hvad ved jeg - er det ikke diskriminerende for dem der kan holde sine kalorier under det kroppen benytter på en dag - at de må tage det store slæb.

Jeg ved fedme kan bunde ud i mange psykologiske årsager, og derfor bør personen også betegnes psykologisk syg hvis dette er tilfældet.

Men hos mange er det også bare et problem de spiser for meget. - Disse personer har jeg bestemt ingen problemer med at de må betale ekstra de steder hvor det gør sig gældende at "size does matter" - hermed ment transport og jobs hvor deres fysiske krav bare ikke lever op til stillingen. At en arbejdsgiver vil foretrække en tynd frem for en fed, hvis begge har samme kvalifikationer og jobbet ikke er fysisk afhængigt - er det bestemt diskriminerende. Men der er nok udsatte større grupper der er mere påvirket af den effekt, til man kan have ondt af de overvægtige.

Men tilbage til den egentlige problemstilling om "Hvor bliver meget fede mennesker diskrimineret?" - har jeg ikke meget input, overvægtige vil nok have enormt meget mere input, om hvad de oplever i deres hverdag.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
14. december 2007 - 13:34 #7
der er kun FÅ af de overvægtige mennesker som har stofskifte problemmer som de ikke kan gøre for, vi snakker MEGET MEGET lille % del...
Så de fleste er blevet fede enten fordi deres forældre ikke har magtet at sige nej til deres børn .. eller ,som det er blevet pointeret, simpelthen spiser for meget.

Og som de andre siger også kan man ikke kalde det for diskrimination nå en 200 Kg man skal betale for to flyseder, det er jo kun rimeligt da vi andre skal betale 'halvt så meget for halfvt vægt'. Det vigtigste er at pointere at det IKKE er en sygdom, med undtagelsen for de få % som har stofskifte problemer.

Vores samfund har simpelthen af politisk korrekte grunde kald dette for diskrimination.

Jeg kom i tanke om en udsendelse på TV2 om julemærkehjemmet - det er en slags lejer for overvægtige børn. Så 'journaliste' havde interviewet en mor som syns at det var meget godt at hendes 10 årig datter var kommet med og at hun var blevet bedre til at spise sund, men hun kritiserede komunen fordi 1 uge efter hendes datter var kommet tilbage gik det galt igen - pigen spiste slik og drak Cola igen i store mængder. Så morens kritik var at komunnen skule have 'fuldt op' på datteren, og journalisten mente åbenbart det samme. Jeg sad og tænkte DIN DUMME KO - hvad forventer hun at kommunen får en VAGT ved deres kølleskab som nægter at udlevere Cola... nej det er jo den 'mor' som skal træde i karakter og ikke proppe usund lort i halsen på sit barn.
Denne lille historie er bare billedet som beskriver holdningen til fedme og dennes årsager i samfundet.

Så hvis jeg skulle gribe dette emne an ville jeg nok ikke godtage postulatet om at fede 'diskrimineres' - folk tage ikke skid ansvar for deres handlinger nu om dage ... alt er samfundets skyld, dette gælder desværre næsten alt nu om dage .. ikke kun de fede.
Avatar billede thov Forsker
14. december 2007 - 15:49 #8
Det er ikke bare vægt som kan give anledning til forskelsbehandling.
En undersøgelse viste, at hvis to lige kvalificerede søger det samme job - den ene under middelhøjde, den anden over - ja, så vil den høje få jobbet i mindst 80% af tilfældene.

Forsikringspræmier påvirkes vel også i forbindelse med overvægtige - der er følgesygdomme, som f.eks. sukkersyge.

En læge i USA nægter også at behandle patienter med selvforskyldte sygdomme (forårsaget af tobak, fedme m.m.).

Par som vil adoptere må heller ikke være overvægtige - hvad det så har med sagen at gøre.
Avatar billede megadragon Nybegynder
15. december 2007 - 12:38 #9
Så vidt jeg ved, så har overvægtige en større risiko for at blive syg af det. Enten hjertestop af åreforkalkning, dårlig knæ eller ryg (som det også blev skrevet tidligere), generalt dårligere immunsystem pga. for lidt fysik aktivitet. Så hvis en en arbejdsgiver vælger at ansætte den person som, statistisk set, har mindre risiko for at blive syg, er det så diskrimination?

og angående det med højde: undersøgelser viser at folk med større højde har genneralt en højre IQ
Avatar billede killer_bee Nybegynder
15. december 2007 - 14:08 #10
Man kan vel ikke kalde det for diskrimination hvis folk vælger 'det bedste vare'. Når man er ud for at købe et juletræ køben heller ikke den som er ikke ret høj og mangler måske nogle grene ... det er lidt groft at sammenligne sådan men konceptet er samme. Udover det har mennesker nogle instinkter som automatisk få os til at vælge det 'bedste for ens overlevelse'. der er lavet undersøgelser som viste at f.eks. skønhedsidealet med hensyn kvinde kroppen hos os i vesten er samme som en stamme dybt ned i junglen - det med 0.7 ratio mellem talje og hofter. Og det er selvfølgeligt fordi instinkten siger at det er en 'frugtbar' kvinde. Det var selvfølgeligt før det nuværende anoreksiker tynd billede mediene har sat som standard.
Men pointen er at meget af de valg vi gør i livet er baseret mest på nogle gamle instinkter  som vi ikke engang aner at vi har.
Avatar billede dail Nybegynder
12. marts 2008 - 20:16 #11
Tak for hjælpen