Avatar billede jepz13 Nybegynder
12. december 2007 - 16:55 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Begrænsning på router/switch

Hej Allesammen.
Jeg vil gerne høre om det er muligt, man kan slå en begrænser fra på en rooter/switch. Det den gør er at den går ind og blokerer programmer/spil hvis den tager en tilpas del af internettet. Og da jeg er på efterskole, er det rimelig træls ikke kan kunne game world of warcraft. F.eks hvis vi gerne vil ind og spille world of warcraft er det umuligt for den kan ikke connecte pga. begrænsningen. Vi kan heller ikke downloade musik eller connecte til steam. Håber der er nogen der har en løsning. P.s Har alle oplysninger, med porte osv. På forgånd 1000 tak for hjælpen, virkelig iværtsat, af 180 elever :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. december 2007 - 17:02 #1
Jeg kan ikke helt finde hoved og hale i dit spørgsmål så jeg avare lidt bredt.

Hvis du har den rigtige router eller switch kan man ganske meget, det kræver dog at man har administrative rettigheder og adgang til routeren. Du, som bruger kan ingen ting på routeren/switchen, administratoren kan det hele.

Hvis du har en god router/switch der indeholder Qos eller tilsvarende lødning kan man sætte forskellige begrændsninger op. Det sættes normalt pr protokol, f.eks. kan man afsætte et vist minimum båndbredde til telefoni og video og samtidig sikre at disse to applikationer ikke tager det hele.

Hvad angår spil har jeg ikke set at man kan styre tildelingen specifikt til dem, her kan man styre tildelingen pr bruger, men det er ikke let at sætte på.

En rimelig enkelt løsning kunne være et separat netværk, f.eks. trådløst til at spille på og så kabler til resten, dette ville selvfølgelig kræbe at dette net enten havde sin egen forbindelse til internettet eller at man styrede den båndbredde det blev tildelt ligenetop hertil. Dette er ganske muligt og ikke ret svært, hvis man har det rigtige udstyr.
Avatar billede jepz13 Nybegynder
12. december 2007 - 17:05 #2
Ja men ser du. jeg har adminstrator computeren til det. Og kan nok også godt gå ind og pille ved det. Men der er intet jeg kan gøre hvis jeg ikke har nogen form for adminstration til routeren/switchet?
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. december 2007 - 17:47 #3
Nej styring af båndbredden ud, kræver styring af routeren eller switchen og det kræver kontrol med denne.