Avatar billede carstengp Nybegynder
12. december 2007 - 12:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Læse- og skriverettigheder på Windows server

Kan man lave en .htaccess hvori man ændrer skriverettigheder til mappen?

Jeg skal have ændret nogle mapper/filer, men det kan man åbenbart ikke på en windows server. Men der må da være en eller anden måde, hvorpå man kan give skriverettigheder?
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. december 2007 - 12:54 #1
Det kan man sagtens, det styres bare på en anden måde..

Ved at højreklikke på en mappe og vælge egenskaber - fanebaldet security (vist tilladelser på dansk) kan du sætte rettigheder til brugere og grupper. Dette kan gøres helt ned til enkelt fil og egenskaberne kan sættes til at nedarvejs i hirarkiet.

Hvis du laver et hirarkisk system, og styre tingene med grupper er der meget let at styre og administrere i det daglige, men det kræver at du har styr på systemet først
Avatar billede carstengp Nybegynder
12. december 2007 - 16:03 #2
Skal man så tilføje for en bestemt bruger med rettigheder?
Jeg har sat alle de nuværende brugeres rettigheder til Full control, men der er stadig ingen skriverettigheder, når man forsøger at køre et script på serveren.

Der er ikke mindre end 50 forskellige navne, når man laver en søgning på Users, Groups, or Built-in security principals.

Hvis der er en bestemt konto, der skal have rettigheder, hvilken kan det så evt. være?
Avatar billede smitten1 Nybegynder
12. december 2007 - 16:04 #3
Hvis det er anonym adgang, så er det IUSR kontoen, hvis du ikke har ændret standardopsætning
Avatar billede carstengp Nybegynder
12. december 2007 - 16:26 #4
Jeg kører med noget, der hedder Plesk. alt på vises fint bortset fra at intet script virker, hvor der skal være skriveadgang...

Har ikke ændret noget - alt er installeret med 1-click.

Har tilføjet alle der hedder noget med IUSR og givet dem fuld kontrol over en af mapperne, men det ændrer ingenting. stadig ingen skriverettigheder...
Avatar billede carstengp Nybegynder
12. december 2007 - 16:28 #5
Kører bla. et PHP-script (en afstemning) hvor vote.php og admin.php skal kunne skrives til. Men selv ved forsøg på login via admin.php mislykkes.
Det er vel i realiteten bare serveren, der skal have rettigheder til at skrive???

Der er en bruger, jeg ikke kan give full control... Creator Owner.
Er det et problem.
Avatar billede carstengp Nybegynder
12. december 2007 - 16:35 #6
der ligger en fil i roden af htdocs, der hedder .security
Kan den evt. have nogen indflydelse?
Avatar billede carstengp Nybegynder
12. december 2007 - 17:17 #7
Nu har jeg oprettet et "virtual directory" sat den til at være åben for "read, write and execute" været inde og tjekke at rettigheder er sat til "full control" for hver enkelt fil, men der er stadig ikke hul igennem.

Jeg fatter ikke, at det skal være så svært at ændre nogle F***ing attributter som man normalt kan ændre i et ftp-program på 3 sekunder via CHMOD 666 eller 777

Der må sgu da være nogen, der har fået det til at virke???