Avatar billede jkampmann Nybegynder
12. december 2007 - 02:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

2 harddiske i en computer med 2 forskellige styresystemer

Hejsa. Jeg har en gammel harddisk fra min gammel computer jeg gerne vil have over på min nye harddisk.

Den gammel harddisk havde windows xp.
Den nye har windows vista.

Hvordan gør jeg det? Putter jeg bare harddisken i, og vælger den ved startup? eller hvordan?
Avatar billede soulraven Nybegynder
12. december 2007 - 02:57 #1
mener du at du gerne vil have adgang til den gamle data imens du køre vista?

Det er nemt nok.

Hvis du kikker bagpå dine harddiske kan du se der er sådan nogen små "jumpere" bagpå.
Der skulle gerne stå eg:CS(Cable select) eller Master el. Slave.

Det du skal gøre er at tage din nye hardisk frem, og tage jumperen ud og sætte den i det led der står "Master" på.

Gør det samme med den anden, bare i det led der hedder Slave.

Normalt står det med småt under harddisken ved de led, ellers skal det stå oven på harddisken.

Smid dem i maskinen igen og den skulle gerne boote vista op og du har nu adgang til den gamle data du havede på den ældre harddisk.

Håber det hjælper.
Avatar billede jkampmann Nybegynder
12. december 2007 - 03:12 #2
Har fundet ud af det er en "SLAVE".. Men hvad er en jumper?
Avatar billede soulraven Nybegynder
12. december 2007 - 03:18 #3
En lille hvid/blå/sort firkantet brik, der sidder på nogle copper led der stikker ud bagtil, de "fulgøre" en forbindelse der giver harddisken besked på hvordan den skal opføre sig.

De er på størrelse med et tændstikhovede.

"Har fundet ud af det er en "SLAVE" "
Mener du at der er 2 harddiske i den nye, eller at der er et sted der står slave på selve en af harddiskene.
Avatar billede jkampmann Nybegynder
12. december 2007 - 03:25 #4
Der står bare SLAVE på min "gamle" harddisk.
Avatar billede jkampmann Nybegynder
12. december 2007 - 03:26 #5
Er det muligt, at jeg kan skifte den gamle ud, og sætte den nye i, i de samme stik som den gamle, også starte op i windows xp (den gamle) og bagefter skifte igen, også starter den op i vista?

Altså én ad gangen?!
Avatar billede soulraven Nybegynder
12. december 2007 - 04:06 #6
Det er muligt men ikke anbefalet, da din gamle harddisk indeholde driver til din forhenværende computer som der kræves til at køre din gamle computer, så den har ikke den nye opsætning til den nye computer.

brug min første kommentar, og du vil have adgang til den data på den gamle harddisk.
Avatar billede jkampmann Nybegynder
12. december 2007 - 15:51 #7
Okay, tak. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sætte min gamle harddisk i.. Mht. stikkene osv..

Kan dette billede bruges til at give mig en måske mere nem guide?
http://peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=84402
Avatar billede jkampmann Nybegynder
12. december 2007 - 23:07 #8
Nu fik jeg sat den gamle i. Men der stod noget med "G:\ drevet skal formateres før den kan bruges", også trykkede jeg bare ja..

Er alt det gamle så sletter? Mit G:\ drev er nemmelig tomt..?
Avatar billede soulraven Nybegynder
13. december 2007 - 10:22 #9
jkampmann, ja desværre. grunden til at vista promper det, er at du åbenbart har brugt fat32 og ikke NTFS (standarden) så vista vil ikke bruge den.

Der er desværre intet jeg kan gøre for at hjælpe dig med at genfinde din tabte data, da en formatering ikke kan tilbagevendes.

yep det er det diagram du skal kikke på, det viser hvordan jumperne skal sættes så computeren vælger harddisk rækkefølgen rigtigt.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
13. december 2007 - 10:27 #10
Vista kan godt læse fat32. Der findes forskellige recovery værktøjer, som kan finde filer frem efter en formatering
Avatar billede jkampmann Nybegynder
13. december 2007 - 20:58 #11
Smitten, kunne du lokkes til at finde et værktøj til at få mine gamle ting frem?

Tror det var NTFS på min XP.. På forhånd tak.