Avatar billede superraider Nybegynder
10. december 2007 - 22:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Database server vs fil på hosten.

Hey, det kan godt komme til at lyde dumt, da jeg ikke har så meget styr på det.

Tilbage i tiden da jeg skrev noget asp kode, brugte jeg en access database. Hvor database filen bare blev smidt på hosten et sted, ofte i db folderen uden for www folderen.

Jeg er lige ved at skal begynde med at lære lidt asp.net, og noget MS SQL database 2005.

Jeg fik en 100mb sql database med på hosten pga noget tilbud, ellers ville jeg skulle have betalt ekstra for dette, og tænkte på om der er nogen grund til at købe det ekstra, eller om man bare kan gøre som med access databasen tilbage i tiden, smide filen på hosten og så få linket database forbindelsen til den på en måde?

Et lille tillægs spørgsmål, gælder det samme for en mySQL database. Eller kræver det at jeg faktisk køber det ekstra på min host?
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2007 - 22:35 #1
ASP.NET kan godt bruge en Access database som bare ligger paa serveren.

Flere og flere vaelger dog at bruge en SQLServer eller MySQL database server.

Bedre til store data maengder og flere samtidige opdaterende brugere. O.s.v..

De fleste web hoteller understoetter kun enten SQLServer eller MySQL.

Der er visse forskelle mellem dem, men begge kan bruges af ASP.NET.
Avatar billede superraider Nybegynder
10. december 2007 - 23:48 #2
Tak for dit svar, var dog ikke det jeg helt ville vide.
Men har fået det forklaret for en rl ven i mellem tiden, det jeg spurte om var om man kunne ligge en MS SQL database som en fil på serveren ligesom jeg gjorde med access database(vilket man ikke kan nej :DDDD, behøver vist ikek snakke mere om det)

Men ja, jeg ka bruge access på min nye host ser det ud til, og jeg har en 100mb MS SQL database sammen med hosten, dog på en seperat server. Så ved ikke om jeg kommer til at bruge en mySQL server, men ænyway, jeg spørger bare hosten hva det ville koste hvis jeg ville bruge det på et tidspunkt.

Men smid bare et svar, så skal du få dine point.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. december 2007 - 00:16 #3
OK

(med SQLServer Express installeret på samme server som ASP.NET burde man faktisk
kunne attache en lokal fil)
Avatar billede superraider Nybegynder
11. december 2007 - 00:47 #4
Ja fik jeg af vide. Min MS SQL database ligger dog på en server for sig selv, så skal bare lige have fundet ud af at bruge visual studio til at manage den, lave og slette tabeller og sådan.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. januar 2008 - 04:44 #5
Så mangler du bare at accepter svaret.