Avatar billede webpassion.dk Novice
09. december 2007 - 22:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor vises min side forkert i Firefox?

Ihhh, hvor er jeg altså træt af Firefox.
Jeg prøver på bedste beskub at lave hjemmesider, der vises rigtigt i både IE og firefox.

Se nu fx. denne side: http://www.webpassion.dk/test/JG/index.htm
Prøv at se den i både FF og IE.

1. Prøv at se koderne. Hvad hulen gør jeg forkert?
2. Nogle af jer, der kender til en side om FF, hvor jeg evt. kan finde forklaringer til, hvad man skal være opmærksom på
3. Prøvede også at HTML validere ovenstående side inde i FF. Det kan da ikke være rigtigt, at siden ikke validerer, fordi jeg ikke har sat Alt-tags på billederne ????

Det var vist alt for nu ;o) - Håber der er nogle, der kan hjælpe?

PS. Hvordan får man "karma" *S* ?
Avatar billede gurly Praktikant
09. december 2007 - 22:12 #1
Jeg kalder den for "fire fuckeren"  da den er skyld i flere af mine grå hård

karma får du når en anden bruger tildeler dig det ved at klikke på dit navn
Avatar billede keysersoze Guru
10. december 2007 - 07:59 #2
som udgangspunkt vises en side mere korrekt i FF end i IE - og det kræver da lidt tilvænning at lære den at kende, IE er simpelthen for fejl-tollerant og det koster når man forsøger at bygge op imod andre browsere.

1. dine styles på scrollbar er ikke valide - det er IE-only. Jeg kan ikke nå lige nu at se på den øvrige html - men tabeller i tabeller giver ofte problemer.
2. tror ikke der findes sådan en liste - følg W3 standarder så langt hen ad vejen som muligt og lær af IEs og FFs små finurligheder hen ad vejen.
3. jo, det kan sagtens være korrekt - det er nemlig en del af W3s standarder at der skal være alt-tags på billeder.
Avatar billede Trez Seniormester
17. december 2007 - 12:38 #3
Mht. valideringen, kommer an på om du validere efter xhtml 1.0 eller html 4.01, går du efter den første skal alle tags afsluttes f.eks. <br /> og der skal alt tags på billeder, går du efter 4.01 validering er der "frit" slag, da den æder alt.

Mht. scrollbar så er det som nævnt kun en IE ting, MS har lavet en masse fis som ikke er W3C godkendt men folk bruger dem alligevel fordi de ikke ved bedre.

F.eks. kan man ikke bruge xhtml 1.1 i IE da den ikke genkender nogle af tingene, og MS's svar på det: Vi vil ikke lave IE om da xhtml 1.0 er god nok og 1.1 kun har fået asiatiske skrifttegn med og xhtml 2.0 er i beta.

Hvad fanden er det da for noget BEEP, så dropper de bare Asien hehe.

Men nok om det, og angående tabeller i tabeller, det er en god ting hvis du kan styre det, ellers lad være med det.

Og så et lille råd, lav altid dine sider så de virker i FF og Opera, så virker de nemlig med garanti i IE.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
17. december 2007 - 12:54 #4
Trez: Hvad angår det med de "asiatiske skrifttegn" (Ruby), så understøttes de i IE helt ned til HTML 3.2, hvor <ruby> først blev foreslået, og det er indtil videre den ENESTE browser der har nogen understøttelse for det out-of-the-box - alle andre browsere kræver en extension el. lign. før det virker. Det er korrekt at de ikke understøtter kompleks Ruby, men det er der som sagt heller ingen andre der gør (uden extensions).
Avatar billede webpassion.dk Novice
17. december 2007 - 16:35 #5
Hej alle
Tak for jeres kommentarer.
Hermed mine kommentarer til jeres kommentarer.
For det første, så ved jeg godt, at styles på scrollbar kun er IE valide. Men det har ikke noget at gøre med at siden vises forkert i FF.
Jeg har løst problemet. Det viste sig at være en <p> </p> kode, der skulle fjernes og senere et <br> der skulle tilføjes.
Mystisk, men nu ved jeg da, at det er deromkring problemstillingen skal findes næste gang.
Jeg lukker tråden.
Takker for jeres kommentarer.
Avatar billede keysersoze Guru
17. december 2007 - 17:29 #6
jeg er ikke helt enig i at "tabeller i tabeller kan være en god ting" og det uanset om man kan styre det eller ej - tabeller er lavet for at vise tabulerede data og bør bruges dertil, skal man lave layout bør man bruge det der er beregnet til det, fx divs. Korrekt, jorden går ikke under ved at gøre det alligevel - men du kan også komme fra Kbh til Ålborg på mere end en måde, og hvis du frit kan vælge hvorfor så tage den langsomste.
Avatar billede webpassion.dk Novice
17. december 2007 - 20:02 #7
Tak Keyser, det skal jeg taget til efterretning næste gang. Er faktisk i gang med at arbejde i <div>s

God jul ;o)