Avatar billede loopstudio Nybegynder
08. december 2007 - 13:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg danske beløbsfelter?

Hejsa.
Jeg har installeret mySql community-server og en mySql database.

Men kan ikke se hvor man sættter den til at bruge KOMMA isf. punktum som adskilletegn til decimalerne.

Nogle der har ideer? :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. december 2007 - 13:24 #1
I databasen skal du bruge punktum. Når du viser data til dine brugere, skal du så vælge et andet format til visning.
Avatar billede loopstudio Nybegynder
08. december 2007 - 14:03 #2
1) Kan man ikke sætte det op så den bruger punktum i databasen?

Grunden til at jeg spørger er, at når jeg forsøger at gemme et beløb ned i beløbsfeltet, så vil den ikke gemme det, f.eks. 10,43. Værdien bliver bare NULL! Også selv om jeg bruger typecast inden gemningen med cCur() i ASP.

2) Det kan vel ikke være rigtigt at man skal programmere en rutine for at skulle skifte komma ud med et punktum!?

3) Windows Serveren er sat op til dansk locale beløbsfelter rigtigt. SÅ burde mySql ikke bare hente locale-indstillinger? Eller kunne sættes op til det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. december 2007 - 14:14 #3
Nix. Du skal bruge punktum i sql-sætningen. Nu er ASP jo godtnok lidt gammeldags, men den understøtter vistnok parameters (prepared statements), hvor man undgår alt det konverteringsbøvl. Man arbejder med værdier og ikke deres repræsentation.

Men ellers er en replace(beloeb,",",".") da ikke noget særligt.
Avatar billede loopstudio Nybegynder
08. december 2007 - 23:46 #4
Hej Erik,

Jeg har nu fundet ud af at det var ASP's "AddNew"-funktion der ikke kan gemme beløbsfelter i en mySql-database! Så derfor har jeg nu ændret det til at bruge traditionel INSERT INTO. Men gør stadig brug af dit konverteringsforslag, så du får pointene alligevel! :)

Men opret lige et svar!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. december 2007 - 09:11 #5
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede loopstudio Nybegynder
09. december 2007 - 16:17 #6
nåå jo jaa, men så kan jeg jo ikke afslutte tråden, hvis du ikke opretter et svar *s*
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. december 2007 - 17:52 #7
Jo da. Svar selv, accepter eget svar.
Avatar billede loopstudio Nybegynder
09. december 2007 - 22:03 #8
ok :)