Avatar billede saudoo Nybegynder
03. december 2007 - 19:55 Der er 13 kommentarer

Alternativ til Sessions

Hej eksperten..

Jeg leder lidt efter et godt alternativ til sessions.

Jeg har en side hvor jeg vha. sessions bestemmer hvorvidt panels skalvære visible = "true" eller "false". Men da min server er begyndt at tabe mine sessions meget på det sidste, har jeg indset at det nok ikke er jordens smarteste løsning.

Kender I til et godt alternativ? Også et det gerne skulle fungere over partial/full postbacks. :P
Avatar billede keysersoze Guru
03. december 2007 - 20:03 #1
viewstate
Avatar billede saudoo Nybegynder
03. december 2007 - 20:11 #2
Jo.. men er der ikke det problem med viewstate at det man gemmer deri, ikke er tilgængeligt efter et postback?

I hvert fald har jeg en side med Ajax, og jeg syntes ikke jeg kan få det til at virke..
Avatar billede saudoo Nybegynder
03. december 2007 - 22:30 #3
Og man kan desuden heller ikke overføre den gemte data til andre sider.. :S
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. december 2007 - 22:51 #4
ViewState bør virke. Hele vitsen med at bruge ViewState er, at data er tilgængelig efter postback. Når du skal overføre data fra en side til en anden side, kan du bruge Query strings, så længe det er simple data.

Man bør bruge Session så lidt som mulig, da det kvæler serveren.
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. december 2007 - 22:51 #5
Alle indbyggede asp.net kontroller bruger ViewState.
Avatar billede saudoo Nybegynder
03. december 2007 - 23:02 #6
Hm.. Det kan godt være jeg bare har lavet noget rod... Prøver lige at lege lidt med det, og så vender jeg tilbage. :)
Avatar billede saudoo Nybegynder
03. december 2007 - 23:28 #7
Ah.. nu har jeg fundet ud af hvorfor det ikke virker.
Hvis jeg har en UserControl der sætter viewstate("view1") = "test", og en label i en anden control skal være lig viewstate("view1"), så går den gal.

Ved ikke om det er fordi den ikke fungerer på kryds af user controls, eller om det er fordi der skal slåes noget til.

Håber I kan hjælpe...
Avatar billede saudoo Nybegynder
03. december 2007 - 23:32 #8
Altså jeg kan jo sagtens bruge Viewstate til at give en user control noget data via properties. Men hvordan skal jeg få data ud det der sker i min control, og ind i den viewstate jeg læser fra på den side hvor mine controls ligger?
Avatar billede saudoo Nybegynder
03. december 2007 - 23:37 #9
Det skal siges at jeg jo bruger Ajax... Så querystrings er udelukket..
Avatar billede neoman Novice
05. december 2007 - 18:59 #10
ved at lave public properties på dine user controls - så kan du sætte/gette dem i koden på den side hvor de loades, og derfra ind/fra viewstate
Avatar billede saudoo Nybegynder
05. december 2007 - 21:55 #11
Men hvordan vil man kunne ændre en properties i en user control, når man stadig står i user controlens kode?
Avatar billede neoman Novice
05. december 2007 - 22:24 #12
ved at sætte  deres værdier i koden - prøv nu at google lidt på
"user control public properties" .. og så render du f.eks.  ind i ting som dette:
http://quickstarts.asp.net/QuickStartv20/aspnet/doc/ctrlref/userctrl/default.aspx

eller en af de andre artikler.
Avatar billede saudoo Nybegynder
06. december 2007 - 17:49 #13
Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg jo tro at du prøvede at nedgøre mig.

Jeg har det ellers sådan at jeg meget hellere vil gå ind på eksperten, kandu, forums.asp.net.. før jeg selv prøver at finde ud af det.

At jeg går herind er min absolut sidste udvej. At jeg så somme tider finder svaret undervejs, er så en anden side af sagen.

Det link du viste mig, har jeg brugt og set før, men jeg syntes ikke det giver svar på det jeg spørger efter. Kald mig dum hvis du vil. :P Men det jeg kan få ud af det, bliver lidt en sandkassemodel...