Avatar billede wiwi Praktikant
29. november 2007 - 11:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvor bred må et website max være

Hvor bred må et website max være hvis det skal kunne passe til alle browsere (incl. diverse personlige menulinier som folk selv har installeret)?

Jeg ved at den mindste skærm er 800x600 men er det ikke efterhånden de fleste der har en skærm på 1024x768?
Avatar billede madshammer Nybegynder
29. november 2007 - 11:47 #1
Jo, 1024x768 eller derover, det er spild at lave den til mindre opløsninger end 1024x768. Men plejer man ikke (for det meste) at lave bredden dynamisk? Det gør jeg ihvertfald... kompatibilitet er næsten ligeså vigtig som det grafiske design.

mvh.
madshammer
Avatar billede wiwi Praktikant
29. november 2007 - 14:12 #2
jeg plejer at have en fastlåst str. (for designets skyld) men det jeg tænker på er de der ekstra browser-menulinier som man selv kan downloade og som derfor vil æde af pladsen så man selv om man har en 1024px bred skærm i virkeligheden har en mindre skærm at gøre godt med.
Avatar billede madshammer Nybegynder
29. november 2007 - 14:32 #3
Man kan jo ikke altid både puste, og have mel i munden... Jeg tror den eneste løsning er at gøre bredden dynamisk... Du kan jo stadig lave fede designs osv. ... nu ved jeg ikke hvor professionel du er, men her er et hurtigt eksempel jeg lige lavet på en banner der fylder hele bredden af siden, samtidig med at bredden er dynamisk.
http://www.pisse-ulovlig.dk/mads/dyn_width/

mvh.
madshammer
Avatar billede kennedk Nybegynder
29. november 2007 - 19:07 #4
Nu sidder jeg med en 22" widescreen, og fx kunne jeg ikke lige forestille mig eksperten strukket hele ud i bredden.
Personligt synes jeg man skal gøre bredden fast. og så holde den et sted imellem 800 og 1000 pixels
Avatar billede stfn Nybegynder
30. november 2007 - 01:02 #5
jeg vil nu sige at der ikke findes noget endegyldigt svar på om du skal bruge dynamisk eller fast bredde. Der er en del valg du skal foretage dig når du vælge hvor bred din side skal være. Hvem henvender du dig til? Fx har "gamere" ofte højere opløsning end den almindelige bruger og du vil derfor kunne tillade dig at lave siden breddere. Er det istedet ældre mennesker vil du formentligt skulle holde dig til max 600px i bredden. Husk også på at bare fordi folk kører med en høj opløsning, er browservinduet ikke nødvendigvis maximeret.
Avatar billede wiwi Praktikant
30. november 2007 - 09:38 #6
men lad os nu sige at jeg vil lave et site med en fast bredde (jeg er uddannet grafisk designer fra danmarks designskole så design er altså ikke bare ligelyldigt!) til en skærm opløsning på 1024x768 og jeg gerne vil tage højde for at folk har customized deres menulinie med alt fra "stumble upon" og derfor godt vil lave et site der passer indefor den ramme (jeg forestiller mig selv at man så trækker 100px fra i bredden (men da jeg ikke kender til alle de forskellige browsere samt diverse personliger menulinier man kan få så er det her at jeg gerne ville vide hvor meget man skal trække fra).
Til sammenligning så er dr's web 760px i bredden og tv2's web er 990px i bredden (og de har jo begge en temmelig bred målgruppe.