Avatar billede neoman Novice
27. november 2007 - 22:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Gifte ASP og ASP.NET, kan man det ?

Jeg har arvet noget ASP rod, som nu skal udvides kraftigt, med nye funktioner samt alskens web-services.

Jeg er ved at tabe overblikket på dette tidspunkt af aftenen, så derfor et banalt spørgsmål:

Kan man på nogen måde genbruge .NET ting i classic ASP ?

Den idelle løsning, for øjeblikket, ville nemlig være at foretage tilbygning/nybygning i .NET mens man kun modder dengamle applikation i det omfang det er nødvendigt. De nye funktionaliteter omfatter bl.a. webservices, samt ny funktionalitet i ASP web-løsningen.

Hvis web-delen var ASP.NET så kunne den kalde de samme BLL/DAL som web-servicen, men nu har vi stadig classic ASP. Denne kunne i princippet også kalde web-servicen, men eftersom det hele hostes samme sted - kan man udnytte BLL/DAL på nogen måde i ASP ?

Jeg har fundet http://www.consonica.com/StateStitch.aspx som tillader at dele session state mellem ASP og ASP.NET, men hvad med  bll/dal ?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2007 - 22:22 #1
Hvis du exposer dine .NET klasser som et COM interface boer de kunnes bruges fra ASP classic.
Avatar billede neoman Novice
27. november 2007 - 22:31 #2
Ah ok!!!!

Dette ligger totalt udenfor mit erfaringsområde, så derfor:
1. Har det konsekvenser for performance/serverbelastning at gøre det på den måde og i så fald hvilke ?
2. Kan du angive 2-3 af respektive do's og  don'ts for en sådan løsning ?

På forhånd tak og læg et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2007 - 23:04 #3
re 1)

Performance impact maa vaere minimalt. Naturligvis skal der marshalles ind og ud
fra managed, men sammelignet med hvad koden egentligt laver inkl. database adgang,
saa maa overheadet relativt vaere minimalt.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. november 2007 - 00:53 #4
re 2)

Min erfaring med at expose .NET kode som COM begrænser sig til 2 spørgsmål her
på E - et til brug fra ASP og et til brug fra Delphi/Win32.

Så det er jeg ikke kvalifiveret til at vurdere.

COM er et meget stort emne. Andrew Troelsen har skrevet en kortfattet bog som lige
opridser de mest vigtige ting om COM på 700 sider !
Avatar billede neoman Novice
28. november 2007 - 01:04 #5
Øj jeg er SÅÅÅÅÅ skuffet - ingen 3-punkts sammenfatning af en lille - ahem, "kortfattet" - piece på 700 sider ? :-)

Takker mange gange - den her bold kan jeg se jeg bliver nødt til at sende videre...eller se om det måske i det lange løb kunne svare sig at migrere det hele til .net :)

Husk at lægge et svar - altså medmindre der kommer flere installments.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2007 - 04:16 #7
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2007 - 04:16 #8
og et svar
Avatar billede neoman Novice
29. november 2007 - 15:19 #9
takker igen!