Avatar billede cornell22 Nybegynder
26. november 2007 - 19:32 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Spil hakker efter få minutter

Jeg oplever igen og igen at spil som COD4, Far Cry etc. begynder at hakke efter at have spillet ca. 5 minutter. Jeg tænkte at det måske var et varme problem og ha’ skiftet min køler til processoren ud, men det virkede ikke. Computeren bliver omkring 55c når jeg spiller – er det for meget?!

Min pc’er

Processor: AMD Athlon 64, 2400 MHz  3800+
Bundkort: Asus A8V-VM SE
Ram: 2048 MB (PC3200 DDR SDRAM)
Grafikkort: RADEON X800 Series (256 MB)
WinXP

Håber der er nogen der kan hjælpe...
Avatar billede ss Nybegynder
26. november 2007 - 19:37 #1
den skal helst ikke blive varmere end midt i 40'erne, så ja det kan godt være varme der er problemet.
Avatar billede cornell22 Nybegynder
26. november 2007 - 20:33 #2
Her er hvor varm min computer bliver når jeg spiller COD4...

Motherboard: 46 °C
CPU: 39 °C
PWM: 45 °C
GPU: 53 °C
GPU Hukommelse: 51 °C
Avatar billede off-line Nybegynder
26. november 2007 - 23:06 #3
Det lyder mere som om du kører tom for hukommelse. Hvor mange ram har du?
Du kan eventuelt give computeren nogle flere virtuelle ram, altså større sidefil,
også kaldet swapfil. Højreklik på Denne computer/egenskaber/avanceret/øverste
indstillinger/avanceret/Vituel hukommelse. Hvis du sætter den til brugerdefineret,
kan du lægge 1GB eller mere, til den størrelse, som allerede er angivet.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. november 2007 - 23:09 #4
Overså du havde skrevet 20048MB ram.
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. november 2007 - 23:22 #5
AMD bliver generelt varme og 55 er ikke noget problem.

RAM = Forældet
CPU = Tæt på forældet
GFX kort = Tæt på forældet

COD4 er et nyere spil, det er din hardware ikke. En generel oprydning på com, opdatering af drivere osv er nok det bedste du kan håbe på..

Her kan du se at selv en core 2 duo 1.8 klarer sig væsentligt bedre i spil end en 3800+ og at den faktisk ligger meget lavt. http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=942&model2=882&chart=421

Her kan du se at X800 ligger meget lavt og selv et GFX kort til ca 800kr klarer sig ca dobbelt så godt i snit over flere spil.
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=744&model2=726&chart=318
Avatar billede cornell22 Nybegynder
27. november 2007 - 01:34 #6
Jeg har forsøgt mig med at smide en ekstra GB til den virtuelle ram – men det så desværre ikke ud til at hjælpe.

Jeg har også prøvet at køre spillet med fraps så jeg kunne se FPS mens jeg spiller. I de første 7½ min. lå min fps på mellem 35-45 og så skiftede den ned til mellem 2-5 fps.

Jeg har opdateret gf-driver og directx – jeg bruger onboard lyd, så hvilken drivere skal jeg bruge for at opdater dem?! Kan det hjælpe at flashe bios?!
Avatar billede off-line Nybegynder
27. november 2007 - 02:16 #7
Bios - ja hvorfor ikke. Hvis dit hardware er gammelt, som drgonzo skriver, så er
det da værd at prøve. Det er jo åbenbart hverken varme eller manglende ram. Men
det kan jo være, dine ram og eller grafikkortet er for langsomt?
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. november 2007 - 11:46 #8
Måske en formatering er en ide
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. november 2007 - 11:46 #9
hvor meget ledig plads har du på dit OS drev?
Avatar billede off-line Nybegynder
27. november 2007 - 12:26 #10
Du har det samme bundkort, som jeg har, så det kan ikke være så oldgammelt.
Jeg har gennem længere tid, prøvet at opdatere bios via nettet, eller downloade
opdateringen, med det medfølgende opdateringsprogram. Men selv om jeg har prøvet
både om dagen, om aftenen og om natten, er det ikke lykkedes. Der kommer altid
en meddelelse om, at der er for mange brugere, og at jeg skal prøve senere.
Dødsyg service! Jeg har også et Gigabyte bundkort, det kunne jeg opdatere uden videre. Du husker vel at defragmentere?
Avatar billede cornell22 Nybegynder
28. november 2007 - 00:09 #11
Der er 15gb fri plads på min OS harddisk (40gb i alt der bliver kun brugt til winxp og programmer) – det er 2-3 måneder siden jeg formaterede drevet og jeg har husket at defragmentere.

Jeg har læst denne foruroligende besked på en anden side som handler om mit bundkort.

This board is only good for things non-graphic intensive. The mobo has a regulator that throtles down voltage when the temp reaches 50 degrees, and this makes the whatever your doing very laggy/ choppy./// YOU CAN NOT TURN THIS FEATURE OFF!

Hvis det passer er det godt nok skidt – men det forklar ikke hvorfor problemet først opstod for ca. 14 dage siden – og før det, virkede alle spil fint og uden problemer.

Jeg har fået opdateret bios endnu, men jeg prøve snart.
Avatar billede cornell22 Nybegynder
28. november 2007 - 00:11 #12
Hvor rediger man sit indlæg?! - Jeg har IKKE fået opdateret bios endnu, men jeg prøve snart.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. november 2007 - 00:30 #13
Redigere sine indlæg - kommentarene? Det kan man desværre ikke, man hænger på alt,
fra forkert formulering til fejlslag. Det ville ellers være rart.
"This board is only good for things".... Ja det lyder jo ikke godt. Ved ikke om det passer. "problemet først opstod for ca. 14 dage siden"... er du sikker på, at din
computer ikke er blevet en zombie? Har du en god spywarescanner? Ellers prøv:
http://www.download.com/3000-2239_4-10747101.html
http://www.spywareterminator.com/
http://www.superantispyware.com/?tag=GOOGLE-SUPERANTISPYWARE
Avatar billede cornell22 Nybegynder
28. november 2007 - 01:43 #14
Så har jeg opdateret BIOS og det virkede desværre ikke – jeg har allerede Avast og har netop kørt spywareterminator og den fandt intet.

Jeg begynder at frygter at jeg bliver nød til at stille min computer i køleskabet når der skal spilles 3d spil.

jasveg – du kan gå ind på http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=A8V-VM%20SE og hente den bios version du ønsker og så bruge Asusupdate til at flashe din bios.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. november 2007 - 12:57 #15
Tak for linket!
Ja det er surt når man ikke kan finde problemets rod. jeg kom til at tænke på
strømforsyningen, om den har fejl, men det kan man jo nemt undersøge.
Avatar billede off-line Nybegynder
28. november 2007 - 12:58 #16
Undskyld, der skulle have stået "ikke nemt"
Avatar billede shadownes Nybegynder
28. november 2007 - 15:22 #17
Jeg begynder at frygter at jeg bliver nød til at stille min computer i køleskabet når der skal spilles 3d spil.

xD well det kunne da være fancy hvis man kunne bare lave en køleskab kabinet til ens pc xD så vil ens pc kører lidt bedre. hehe

Anyway jeg plejer bare at lukke ned for diverse programmer i ctrl+alt+delete også inde under Processer.
Godt nok har jeg ikke prøvet med COD4, men gør det tit med Battlefield 2.
Men vil nok hellere have ekspertene > dem der har givet dig råd om det. :)
Avatar billede off-line Nybegynder
29. november 2007 - 22:30 #18
shadownes - Hvorfor lægger du din kommentar, som et svar?
Avatar billede cornell22 Nybegynder
29. november 2007 - 23:33 #19
Nå, har søgt på asus forum (+ en del andre) og fundet ud af at mange har problemer med denne type bundkort.

Alt peger på at det IKKE er Bios, varme, strøm, ram, grafikkort, div. drivere, harddisken, Winxp eller vista som er skyld i dette problem – alt tyder på at det er et skod bundkort (eller i hvert fald et med en indbygget fejl).

Så nu kan man bare håbe på at nogen løser problemet – ellers må jeg til lommerne og købe et nyt, men det er sgu en æv løsning...
Avatar billede off-line Nybegynder
29. november 2007 - 23:58 #20
Uha! Det lyder ikke godt. Mit er ikke mere end 2 mdr. gammelt, også med den samme
CPU. Mit kører nu godt nok, men det kan jo være, det er fordi jeg ikke spiller.
Jeg synes det lyder mærkeligt, at bundkorte skulle regulere sig selv ned ved bare
50 grader, og hvorfor gjore det så ikke det indtil for 14 dage siden?
Hvad måler du med, Asus Probe, som kan installeres fra CDén, som fulgte med
bundkortet. Hvis det er, brokker den sig ikke over noget?
Avatar billede cornell22 Nybegynder
30. november 2007 - 01:17 #21
Mit bundkort er heller ikke mere end 3-4 måneder gammelt. Jeg er gir dig ret i at der er mærkeligt at problemet pludselig er opstået – men i går spillede jeg Quake Wars i over en time før problemet kom (med COD4 er det efter max 10 min).

På asus forum læste jeg også om folk der kunne spille flere timer før at problemet opstod – hos andre falder FPS også kraftig men kun i ca. 30 sek. og så vender spillet tilbage til normalt – men i sidste ende er problemet det samme.

Jeg har brugt ATItool for at se temp. på mit grafikkort, Everest for at se temp. på cpu http://www.lavalys.com og bruger også Probe og den brokker sig ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. november 2007 - 01:37 #22
Jeg har lige målt temperaturen på CPUén med PCprobe og Speedfan, de siger begge
26 grader, når jeg bare er her på nettet. Så hvis din CPU temp. når du er på
nettet, er på 39 grader er det lidt højt, selv om det er i orden. Jeg kører med
Cool n´quit hvilket betyder, at når maskinen ikke laver så meget, går den ned
på 997,72MHz. Jeg har heigh tower med en ekstra ventilator bagi til at suge
luft ud af kabinettet. Computeren står 20cm. fra vægen, og ikke i en krog, så
der er luft omkring den.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. november 2007 - 01:53 #23
Det kan vist ikke betale sig, at udskifte bundkortet til den CPU vi har. Når
du spiller krævende spil, skal du nok satse på en hurtigere model. Socket 939
forsvinder nok også snart. I Zitech hvor jeg købte det første bundkort til den
CPU, fører de slet ikke Socket 339 mere.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. november 2007 - 01:55 #24
rettelse:939. Ja man burde sgu kunne rette i sine fejlskrivninger.
Avatar billede cornell22 Nybegynder
30. november 2007 - 02:26 #25
Probe siger 35 grader når jeg surfer på nettet – står dog i et hjørne og har ingen ekstra ventilator. Men det som sagt, det burde stadig være ok.

Jeg er heller ikke den store gamer og har ikke tænkt mig at ofre mange penge på nyt bundkort og processor. Jeg er godt tilfreds med hvad computeren kan, også i de 5-10 minutter jeg få lov til at spille, jeg er dog ikke tilfreds med at/hvis asus har sendt et produkt på markedet med en fejl, som bruger ikke kan fixe på nogen måde – ved fx at sætte en ekstra køler i.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. november 2007 - 02:58 #26
I et hjørne - Det er et rigtigt uheldigt sted. En støjsvag ventilator, ca. 8x8 Cm. til at skrue bag på kabinettet, til at suge luft ud, er ikke kostbar. men ellers kan du prøve, at tage den ene side af kabinettet. Ja det er nok ikke et bundkort i
top klassen. Jeg blev ærgerlig, da jeg så, at der kun er 2 Sata stk, så jeg ikke
kunne have 2 Sata HD plus 1 Sata DVD på kortet. Vi må nok lære, at spørge noget
mere til et produkt, før vi køber:)
Avatar billede off-line Nybegynder
02. december 2007 - 19:16 #27
Husk at lukke.