Avatar billede set Nybegynder
25. november 2007 - 21:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Frames og menuer

Jeg er ved at bygge et websted op i asp.net fra asp og vil gerne bruge frames hvor jeg har en frame til logo øverst og en frame tilvenstre med en menu og til højre selve hovedindholdet. Det virker godt nok i asp, men hvordan får jeg den frame hvori menuen ligger til at skifte alt efter om jeg er logget ind eller ej.
Det er fordi der er flere valgmuligheder når man er logget ind på siden.
Alt dette skal gerne opdateres/skifte når man logger ind. Det der skal ske er menuen ændres samtidig med hovedframen skifter til en velkomstside.
Når man så forlader siden igen(logger ud) skal der igen skiftes menu og hovedside.
Jeg ikke så bevandret i asp.net og jeg bruger C#.
Avatar billede anri Novice
25. november 2007 - 21:39 #1
Personligt ville jeg ikke bruge frames til den slags.  Hvis du bruger .NET 2.0 synes jeg du skal kigge lidt på master-pages. ..de tillader dig næsten samme funktionalitet som frames, blot uden ...frames...
Avatar billede set Nybegynder
25. november 2007 - 22:04 #2
Jeg har også prøvet lidt med masterpage og en menu som er beskrevet i en sitemap.
Hvordan får så ændret menuen når login er godkendt og der skal være flere menupunkter. Skal der oprettes en ny sitemap til dette som så bliver indlæst når login er godkendt.
Avatar billede set Nybegynder
25. november 2007 - 22:20 #3
Jeg bruger forresten visual studio 2008 som værktøj
Avatar billede anri Novice
25. november 2007 - 22:33 #4
Enten ville jeg lave menuen med kode, altså så du f.eks. genererede den i masterpagens onLoad event, eller også ville jeg bruge pageviews. Altså vise 1 view når man var logget ind og et andet når man ikke var logget ind.
Avatar billede flashit Nybegynder
26. november 2007 - 00:08 #5
Hvis man kun må komme til en del når man er logget på, så kan du benytte

SecurityTrimmingEnabled="True" i web.config.

Den gør lige det du er ude efter... hvis jeg ellers har forstået hvad det er du vil ;-)

Prøv at se denne video:
http://www.esnips.com/doc/b846ba6c-052f-4d53-bb8f-f398139be8aa/hilo_membership-roles_final
Avatar billede set Nybegynder
26. november 2007 - 20:05 #6
Problemmet er at jeg gerne vil have en fast menu, der ikke scroller med resten af siden.
Dette kan jeg ikke se andre løsninger på end frames, men hvis der findes andre måder er jeg meget lydhør.
Avatar billede neoman Novice
26. november 2007 - 20:10 #7
Avatar billede set Nybegynder
26. november 2007 - 22:00 #8
Det ser spændende ud, men så skal jeg bruge dette på alle sider for at få menuen med.
Dette virker for mig meget krævende på hele webapplikationen.
Samtidig ved jeg heller ikke hvordan man vil få menupunkterne til at skifte.
Der er jo forskellige menupunkter og links til sider som kun må ses af dem som er logget ind.
Avatar billede set Nybegynder
26. november 2007 - 22:01 #9
Samtidig hvordan laver man onder menuer til det viste eksempel.
Avatar billede neoman Novice
26. november 2007 - 22:50 #10
Øh - nu er jeg ikke med. Hvis du skal have noget til at optræde på alle siderne, så kræver det lissom at det optræder på alle siderne:) Hvis du laver din master page sådan som i linket, og lader alle siderne bruge denne, så får du det udseende på alle siderne.

Hvad mener du med "krævende for applikationen" ? Det er da bare noget css som bliver sendt afsted een gang og så er den ikke længere.

Menuen ? de andre har givet dig anvisninger på hvordan du kan ændre i den.

Undermenuer ? Det eksempel er et eksempel på hvordan du kan have et "fixed" område i bunden og/eller toppen uden at de scroller, og uden at du bruger frames. Hvad du putter deri er jo helt op til dig.
Avatar billede set Nybegynder
26. november 2007 - 23:57 #11
som nybegynder i .net tager ting tid jeg vender tilbage når jeg har prøvet lidt mere
Avatar billede flashit Nybegynder
27. november 2007 - 17:28 #12
helt ok, det gør det også når man er nybegynder på 3 år ;-)
Avatar billede set Nybegynder
27. november 2007 - 18:13 #13
Nu har jeg rodet rundt i kodelinier hele dagen og kan godt få noget at det som neoman henviser til at virke, men hvordan får man en fast menu til venstre istedet for den løsning som er beskrevet ovenfor i den link fra neoman.
Dette er fordi dem der skal arbejde med det ikke vil have en menu der scroller væk hvis hovedsiden er større end skærmen. Der må findes en smart løsning.
Altså en fast logo del foroven og en fast menu til venstre. på forhånd mange tak.
Avatar billede set Nybegynder
01. december 2007 - 09:19 #14
nu har jeg fået det til at virke med en kombination af neomans og flashits løsninger.
Hvordan giver jeg point til begge med tak for hjælpen?
Avatar billede neoman Novice
01. december 2007 - 11:46 #15
Du beder vedkommende om at lægge et svar. Når de har gjort det,  så dukker de op på en lille liste til venstre for neden. Så markerer du dem, som du mener fortjener points, og accepterer - systemt spreder points til de udvalgte så:)

Jeg tror du skal være glad for at slippe for frames - har lige nedarvet noget frame-halløj og det er bare et rent helvede at få til at spille sammen med ting udefra... grrrrr:)
Avatar billede neoman Novice
01. december 2007 - 11:48 #16
I øvrigt - der huserer nogle vaskeægte css-eksperter i denne gruppe: http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/DHTML/CSS/ så der kan du altid spørge om detaljer !;)
Avatar billede neoman Novice
02. december 2007 - 14:19 #17
flashit - din andel er her: http://www.eksperten.dk/spm/808525