Avatar billede majbom Novice
20. november 2007 - 16:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Dynamiske sider, database indhold og SEO

hej experter

ja jeg prøver at begive mig ud i noget søgeoptimering, men da jeg aldrig har arbejdet med det før har jeg lidt spørgsmål :)

den side jeg arbejder med er ÉN php-fil, som er bygget op om en switch. så lige meget hvor man er på sitet, er man i index.php.
som jeg kan forstå det (har læst lidt om SEO på nettet) er det bedst med max 3 søgeord på hver side og meget tekst, hvor søgeordene går igen flere gange, men hvordan når det hele er "én" side, kan det stadig lade sig gøre? her tænker jeg også på meta-tags og title, som jo også gerne skulle være individuelle fra "side til side".

umiddelbart virker det, for mig, som om det er en dårlig ide, mht SEO, at have en side med alt indhold på, men det kan da ikke passe... eller hvad?

en anden ting, er at jeg har nyheder og andre tekster i en database, og altså dermed ikke i html-filer eller lignende, det må jo så også være uhensigtsmæssigt ifm. SEO?

som sagt er jeg helt grøn inden for dette område, så jeg håber i kan rette lidt op på mine synspunkter omkring SEO :)

pft
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2007 - 16:41 #1
Det du beskriver kan godt laves seo-venligt, men det er da klart mere anbefalelsesværdigt at have flere fysiske sider. For det første gives en form for relevans for selve dokumentnavnet - altså, hvis du har optimeret til ordene 'test' og seo er det bedre hvis dit dokument hedder test-seo.php i stedet for index.php?page=123.

Dog vil du formentlig stadig kunne lave det med index.php?page=test-seo - altså, hvor din primærnøgle i databasen er selve sidenavnet og indholdet hentes ud af db på samme måde som hvis det var et id-nummer fx.

Med hensyn til meta-tags kan dette sagtens laves på en anstændig måde. Se fx. http://www.discountdomains.dk/faq.aspx
Dette er reelt én side, men hvert spørgsmål vises som en selvstændig side med dens egne meta-tags og page title og hvis man søger på antallet af sider på google med en site: www.discountdomains.dk vil man se at faq-siderne opfattes som selvstændige sider af google.

Men umiddelbart ja. Jeg ville nok vælge en anden løsning end den ene side du skriver om, men jo, det kan laves som en relativt ok løsningm hvis du insisterer på den alligevel :-)
Avatar billede madx Nybegynder
20. november 2007 - 17:50 #2
Grundregel #1 er at du skal have en URL til hver eneste side med unikt indhold. Ergo er det en rigtig rigtig dårlig idé at køre alt over en switch

Du organiserer siden indhold i et passende hierarki (struktur/sitemap). Dette sitemap bør afspejle sig i URL'erne til siderne. Brug php's muligheder for at rewritet dynamiske URL'er til statiske.

Den enkelte side bør i title og description samt gennem passende overskifter afspejle den enkelste URL's/sides indhold med brug af keywords. Keywordet bør indgå med nogle få procent.

Husk at anvende relevante keywords i links ind til oversigtssider, produktsider mv.

Start der... og så se hvordan det spiller. Der findes mange regler og et 100% fåes aldrig. Og brug Nettets ressourcer vedr. SEO. Der er masser sider, men igen - man er ikke altid enige derude ;-)
Avatar billede majbom Novice
20. november 2007 - 19:21 #3
hvis jeg så har en side, med noget tekst der bliver hentet fra en database, er det jo stadig et problem.

det gør hele ideen med et CMS-system en del mere kompliceret jo...?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2007 - 19:46 #4
Altså, både ja og nej.
Du kan sagtens have dit indhold i en database, hvor du 'bagved hjemmesiden' kan opdatere og oprette indhold.

Jeg havde selv noget lignende - hjemmelavet og ganske simpelt, hvor jeg som skrevet tidligere i denne tråd, havde sidenavne som primærnøgler i min indholdstabel.

På hver 'fysisk' side havde jeg så et standard setup, hvor der blev trukket indhold ud fra url'en, nærmere bestemt ud fra den del af url'en, der udgjorde selve dokumentets navn. Dette kan du jo lave på mange måder og det virkede fint hos mig.

Det betyder at du får mulighed for at køre med adskilte dokumenter og samtidig beholder den fleksibilitet det givet at have dine data i en database, hvor du så kan editere dem osv.
Du får så den tvivldsomme ære at oprette nye sider hver gang du skal have en ny side under din hjemmeside, men det er så en anden historie.
Avatar billede keysersoze Guru
20. november 2007 - 22:17 #5
jeg vil på ingen måde mene at det er umuligt og ej heller en dårlig idé at køre en side ud fra en switch/select case - det hele afhænger af hvordan al resten er sat op.

Prøv fx at tag et kig på http://simonstaun.dk/journalistogrejsenarkoman.asp under rejser og/eller kultur - det består af et meget lille antal filer (formentlig 5-6 stykker) og en bagvedliggende database. title, meta, adresse og hvad man ellers kan ønske sig kan uden problemer styres - det hele afhænger kun af fx en custom 404 side (i hvert fald hvis vi taler asp - andre sprog giver andre muligheder) og en skabelon der kan tage imod nogle parametre.

Du kan altså - såfremt du ønsker det - køre en hel hjemmeside i én fil uden at det på nogen som helst måde har nogen negativ betydning for din seo sålænge du sørger for at at give den fleksibilitet der kræves fx i forbindelse med title, meta og adresse.
Avatar billede madx Nybegynder
21. november 2007 - 07:25 #6
Den tekniske løsning afhænger af hvad det er du vil bygge, er det en nyhedsportal, ehandel eller et website for en virksomhed... fortæl! Du ender let med at skyde gråspurve med kanoner og måske få problemer hvor der ingen er.

Hvis søgemaskiner er en afgørende trafikkilde indfluerer det på din kravspec, for så er der bare nogle regler du SKAL overholde mht. publicering af indhold - og hvis ikke du gør det, får du bare ikke den trafik du har behov for. Hvis switch-løsningen matcher din kravspec - no prob ;-)

Mht. håndtering af indhold - igen det afhænger af casen og hvad projektet går ud på. Fortæl

Man løsninger kan jo fint kører på open source-løsninger, der er lige til at downloade komplette - og så skal du slet ikke bøvle med det her. Der kan du gå til det sjove med det samme....
Avatar billede majbom Novice
21. november 2007 - 08:30 #7
Det er en hjemmeside for en butikskæde, indtil videre er det kun en "info"-side - altså den indeholder:
- forside,; viser de 3 nyeste nyheder (fra databasen)
- varemærker,; indeholder beskrivelser (fra tekstfil, ændres nok til db) af de mærker vi sælger
- kundeservice; et kort over dk, med vores butikker - når man klikker på en butik, kommer man ind og kan læse adresse og åbningstider (fra databasen)
- kontakt; simpel kontakt-formular
- ledige jobs; en liste over ledige jobs i kæden (fra databasen)

senere skal der laves en webshop, som nok kommer til at ligge i en undermappe.

håber det er beskrivelse nok :)
Avatar billede madx Nybegynder
21. november 2007 - 13:36 #8
OK. Så er det så meget desto vigtigere at du starter "rigtig" med kravspecificering og venter med de tekniske hurdler.

Du har mindst 2 projekter her: Et corporate website og en webshop.

"Bomben" under dette er shoppen. Har du ikke taget højde for hvordan du publiserer og får optaget dit indhold hos søgemskinerne nu, så risikerer du at stå med et setup, som ikke kan det det skal (opnå synlighed, få trafik og sælge).

En shop har let 1000vis af produkter = unikke sider. Det kan godt være du kan håndholde URL'erne i corporate-delen, men det er umuligt i webshoppen.

Når du beskriver dit CMS, så skal det være skalérbart, så du kan gå fra de 25-100 sider du starter med og op i en faktor 10-100. Det stiller store krav til at få startet i det rette hjørne ;-)

Med tid vil corporate-delen ikke være det centrale i løsningen, det bliver shoppen - for her vil der blive tjent penge. Penge = opmærksomhed - og så skal du/I være klar til at ændre fokus.

Får du startet rigtigt har du medvind allerede når en shop engang er klar ved f.eks. at udnytte den styrke diverse varemærker udgør i søgevolume.

Der er mange shops, der løser disse problematikker rigtig godt og som har php som platform. Tag et kig på dem og se om de monstro publiserer 1000vis af sider via switch-løsningen. (nope, det gør de ikke ;-)
Avatar billede keysersoze Guru
21. november 2007 - 19:43 #9
jeg vil bestemt ikke mene at det er umuligt at håndtere gode URL'er i en shop-del på en side. Jeg ved godt at dette ikke er en shop - men det kunne det lige så vel være; http://mastellone.dk/Terracotta/Krukker/Orcio og det samme gør sig gældende for dette som er en shop; http://www.makalay.dk/produkter/Ure/Diesel (Eneste mangel der kan diskuteres her er URL'en på selve produktet - men det er et valg og ikke et fravalg).

... så jo, det kan sagtens lade sig gøre og det kan sagtens lade sig gøre i andre sprog end php. Det kan for så vidt også lade sig gøre som en switch-løsning - det vil kodemæssigt bare blive meget uoverskueligt for koderen og formentlig også give lidt performance-issues.
Avatar billede majbom Novice
22. november 2007 - 08:42 #10
hmm jeg havde egentlig lagt en kommentar i går, men den er da ikke blevet gemt :s

en af de vigtige ting mht shoppen er at den er bygget op således:

shop/produkter/børn/tshirts/puma/p12548754.php

jeg ved godt der er en masse shops derude, men jeg har kun arbejdet med oscommerce, som virker på denne måde:

shop/product_info.php?products_id=67548964

hvis jeg nu vælger at bruge oscommerce som bruger én side til alle produkter, eneste forskel er en variabel i url, hvilket jeg kan forstå at keyserzone mener sagtens kan være en god løsning, så kan jeg ikke se hvordan en søgemaskine kan finde alle "siderne", som kun er én :)
Avatar billede madx Nybegynder
22. november 2007 - 09:14 #11
søgemaskinerne bliver løbende mere intelligente - nåja, det er måske så meget sagt, men så ihvertfald klogere

idag kan URL'er som shop/product_info.php?products_id=67548964 godt indekxeres, men du mister muligheden for at fortælle kunden hvad der gemmer sig i den URL (al kommunikations-påvirkning gælder)

afhængig af dit tracking setup kan du ikke umiddelbart afkode hvad hvilke temaer/URL'er dine kunder foretrækker

der er masser af skriverier om for og imod de 2 URL'er, men et er tro og hvad man mener kan lade sig gøre et andet er fakta.... prøv at foretage søgninger og se hvilke URL der kommer op mest og først (altså hvor der er undersider)

jeg tog et check på google.dk på dansk
børnetøj
tshirt for børn
puma

i de tilfælde jeg kiggede på, faldt det entydigt ud til fordel for den statiske URL

det er vel det svar du har brug for ;-)

PS: Du finder besvarelser over samme emne andre steder, se f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/805833 vedr. URL's
Avatar billede keysersoze Guru
22. november 2007 - 17:19 #12
Det er ikke noget problem at bruge én side til alle produkter da søgemaskinerne sagtens kan kende forskel på dem ud fra querystrings - men som nævnt er det (altså oscommerces standard-url) ikke den mest hensigtsmæssige adresse at have hverken over for søgemaskiner eller over for brugerne.

De sider jeg har linket til fungerer i bund og grund på præcis samme måde som oscommerce - altså, der er én side der viser alle produkter. Forskellen er bare at URL'en er betydelig pænere end i oscommerce... men mon ikke der findes en form for extension til oscommerce der kan gøre det samme.