Avatar billede renhofdk Nybegynder
20. november 2007 - 12:39 Der er 19 kommentarer

Password til trådløs netværk

Jeg har en Belkin router til trådløs, men når jeg installere det medfølgende software til kryptering, går alt i stå, og intet virker mere.
Findes der ikke noget meget simpel software hvor man bare skal have en kode for at få adgang til ens trådløs netværk, uden en masse kryptering, det skal bare virke sådan at naboen ikke kan få adgang til mit trådløse netværk, uden han kender koden
Avatar billede justrace Novice
20. november 2007 - 12:49 #1
Hvis det kun drejer sig om naboen og ikke så meget sikkerheden, kan du nøjes med mac-filtering. Det gør du under sikkerhed og vælger at kun de mac-adresser du skriver på listen har adgang. Og brug også et andet ssid-navn, ikke din adresse eller hundens, f.eks "fidonet" eller lign. men noget helt andet, og slå ssid-broadcast fra, så dit netværk bliver "usynligt". Så skal naboen først gætte navnet på netværket for at kunne logge på, hvorefter han også bliver udelukket på grund af mac-filteret.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. november 2007 - 12:55 #2
Det næstbedste du kan gøre er et angive MAC filtering i routerens konfiguration, noget i retning af "Only allow these MAC adresses to connect to the netwerk" og her indtaste MAC adresse for dit trådløsenetkort.

Kan findes ved i en kommandoprompt at udføre ipconfig /all
Ulempe: når dine venner skal bruge dit trådløse skal deres MAC adresse tillige indtastes i routeren.

Anyhow, hvad er det for software du mener der skal installeres for at få kryptering aktiveret? Hvilket styresystem bruger du?
Avatar billede halifax Nybegynder
20. november 2007 - 12:57 #3
lol - justice, sorry. Jeg havde i tide ikke fået klikket på send.
Avatar billede justrace Novice
20. november 2007 - 13:01 #4
>halifax: Jamen der er jo ikke sket større skade end at vise renhofdk, at det er det der skal bruges. :-)
Avatar billede smitten1 Nybegynder
20. november 2007 - 13:01 #5
og hvis naboen er lidt skrap til it?
Avatar billede justrace Novice
20. november 2007 - 13:03 #6
Nu er der jo ligesom lagt op til at det er naboen ikke, og hvis han er, er det ikke tilfældigt at han logger på, men decideret tyveri. jvfr. straffeloven.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
20. november 2007 - 13:04 #7
det skulle i så fald bevises først, at det er naboen, og ikke en der står udenfor med en bærbar
Avatar billede justrace Novice
20. november 2007 - 13:09 #8
Du glemte de blå briller og hatten.
Avatar billede smitten1 Nybegynder
20. november 2007 - 13:18 #9
Nu latterliggør du det jo bare. Der kunne jo også være mere end én nabo, og der findes faktisk mennesker i denne verden, som kan finde på at udnytte andres netværk til mindre lovlige ting
Avatar billede halifax Nybegynder
20. november 2007 - 13:19 #10
Jeps, hat og blå briller gør det hele lidt mere spændende.  :-)
Naboen skal vist være lidt meget skrap til it for at forbigå mac-filtrering, der jo angives i routeren.
Jeg formoder du har angivet et password for at få adgang til dens konfiguration.
Avatar billede justrace Novice
20. november 2007 - 13:27 #11
>halifax: tak, og spænding er jo altid noget brugbart.
>smitten: Kan du huske spørgsmålet fra renhofdk? så forholder jeg mig bare til det.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. november 2007 - 13:29 #12
- du har helt ret, sikkerhed skal tages seriøst. Tror ike nogen vil latterliggøre det, eller dig, blot give plads for lidt humor.
Avatar billede justrace Novice
20. november 2007 - 13:40 #13
Jeg tager skam sikkerheden meget seriøst, men hvis sikkerheden ødelægger min forbindelse, som mange trådløse enheder gør ved de forskellige fabrikater der ikke kan tale sammen trods samme protokol, må man jo gå på kompromis, Sikkerhed eller ej.
Avatar billede justrace Novice
20. november 2007 - 13:43 #14
Man låser også sin hoveddør, men det er jo kun for naboen, indbrudstyven kommer ind alligevel.
19. oktober 2010 - 14:30 #15
<renhofdk>: Skal du vide mere ?
Avatar billede renhofdk Nybegynder
14. marts 2011 - 06:34 #16
Tak
Avatar billede renhofdk Nybegynder
22. april 2011 - 18:09 #17
tak
Avatar billede renhofdk Nybegynder
17. juli 2011 - 07:07 #19
tak