Avatar billede goodfellas Nybegynder
19. november 2007 - 21:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Drivere junglen?

Hejsa!

Jeg har længe brugt meget tid på produktions egen side samt på google samt diverse links af drivere sider. Uden held..
I min computere sidder der 2 lidt ældre udgaver af dvd drev samt cd-r/rw drev. Men skulle det forhindre mig i at finde nye drivere...?
Brænderen er: Samsung cd-r/rw sw-232B.
Jeg finder alt andet end egenlige drivere. selv hos samsung?
Har opdateret firmware R302doom. Det gik fint..

DVD drevet er: Toshiba SD-M1201 with SCSI-2 interface. Samme problem, men har hentet firmwaren hjem som er: 1011 " FOR DRIVES WITH 10XX FIRMWARE ONLY " og lige det har jeg søgt på. og intet fundet...

Det jeg undrer mig over er... Hvorfor det besværlighed med opdate, og ja, ved de er af ældre udgaver, men... vi taler ikke om 1985 udgaver.
Det jeg håber på hjælp til er... 2 ting:

1/
Hvor findes de drivere når ikke producenten har dem og man ledt længe men uden held..

2/
hvad er firmware, og hvad gør de. Er det en slags Bios eller hvad. samt hvad menes: FOR DRIVES WITH 10XX FIRMWARE ONLY"

Håber på jeres hjælp som sædvanlig...

mvh

GoodFellas
Avatar billede jop... Nybegynder
19. november 2007 - 21:37 #1
Må jeg meget hurtigt lige høre hvorfor du skal bruge driverne, og hvilket operativsystem du kører med?
Avatar billede goodfellas Nybegynder
19. november 2007 - 21:53 #2
ja.. det må du..
De køre fint, men kan se ud fra enhedshåndteringen at de er fra 2001, driverne...
Jeg køre med xp prof- dk service pak 1, og ja, cracket er den, trods alt for jeg fik at vide den var god nok... Så, ved at servicepack 2 a-b mv har bedre drivere..
Avatar billede nva Praktikant
20. november 2007 - 07:57 #3
Du kan jo prøve om Drivermax kan hjælpe dig http://www.innovative-sol.com/drivermax/
Avatar billede hottadpole Nybegynder
20. november 2007 - 18:46 #4
1/ Drivere til optiske drev findes som hovedregel ikke da disse er indbygget i snart sagt en hvilken som helst Windows version.
2/ Firmware er et mini operativsystem der bl. a. styrer data ind/ud samt (forhåbentlig) vælger den korrekte brændingshastighed i forhold til det medie der bruges. Ikke det store eventyr i dag, men i forgangne tider var det et heldagsjob at få drevet cdrom brænderen på på 8 x speed = the bad old days. :)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
20. november 2007 - 18:48 #5
Glemte FOR DRIVES WITH 10XX FIRMWARE ONLY" Det betyder simpelthen, at hvis formwaren i drevet er under versionnummer 10xx kan firmware med versionsnummer over 10xx ikke flashes.
Avatar billede goodfellas Nybegynder
21. april 2008 - 00:18 #6
hej længe siden.. og med god grund...

jeg har endelig fået org- xp pro og opdateret...

Jeg ønsker at lukke, så hvis hottadpole ville være så venlig og " svare" :-) så lukker jeg...
Avatar billede hottadpole Nybegynder
21. april 2008 - 07:17 #7
Kommer her.
Avatar billede goodfellas Nybegynder
17. november 2008 - 20:07 #8
takker
Avatar billede goodfellas Nybegynder
17. november 2008 - 20:09 #9
men acceptere svar kan den ikke.... har trykket på accepter
18. november 2008 - 06:44 #10
Avatar billede goodfellas Nybegynder
18. november 2008 - 11:06 #11
takker