Avatar billede koldstar Nybegynder
14. november 2007 - 23:03 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

seo url - navlepilleri

Hej seo-eksperter

Hvodan ser søgemaskinerne disse 2 urler? Vil de ranke lige godt ved en søgning på "sure sokker"?

http://mitdomain.xx/sure_sokker_1234.html
http://mitdomain.xx/sure_sokker.html
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
15. november 2007 - 01:12 #1
Efter min vurdering, er http://mitdomain.xx/sure_sokker.html marginalt bedre. Forskellen er dog nok så lille, at rigtig mange andre ting betyder mere. Årsagen er at sidenavnet matcher søgningen mere præcist, og at URL'en er kortere.

Iøvrigt er de nævnte URL'er ikke optimale. Underscore ("_") opfattes af søgemaskinerne som en karakter, mens bindestreg ("-") opfattes som et mellemrum. Jeg ville derfor bruge http://mitdomain.xx/sure-sokker.html istedet.

Google menes dog så småt at være begyndt at sidestille underscore med bindestreg, så det kan være forskellen indsnævres på et eller andet tidspunkt.
Avatar billede madx Nybegynder
15. november 2007 - 08:58 #2
Du kan anvende begge med fordel ift. søgemaskiner. Du skal derimod vurdere hvad der er lettest at læse for brugeren som skal afkode og klikke på linket.

Det kan give en lille forskel. Tag et kik på konkurrenterne - det er dem du skal slå.

Hvis der ikke er andre forhold iøvrigt, f.eks. tekniske - så gælder reglen om at det skal være let at læse og afkode. Andre knytter mere produkt-info på URL'en f.eks. sommerhus-branchen.

http://www.google.dk/search?hl=da&rlz=1T4IBMA_da___DK204&q=sommerhus+bl%C3%A5vand+8+personer&meta=

Udfra hvad du skriver pt. skal du vælge www.mitdomain.xx/sure_sokker.html
Avatar billede koldstar Nybegynder
15. november 2007 - 11:17 #3
tak for Jeres svar. Grunden til at jeg spørger er selvfølgelig fordi den nederste er lettest at implementere i vores nuværende system rent teknisk. Men når man er i gang med at ændre det, kan man ligeså godt gøre det så optimalt som muligt. Jeg overvejer også lidt om jeg skal bruge folderstruktuen istedet - ligesom sommerhusene gør.

(tak for tippet om bindestreg forøvrigt).

Er der en anden måde jeg kan tilknytte et id uden at det tæller ned? F.eks  http://mitdomain.xx/sure-sokker.html?id=1234
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
15. november 2007 - 12:12 #4
Der er mange måder at tilknytte et side ID på. Jeg bruger ofte følgende struktur: http://mitdomain.xx/sokker/a0101-sure-sokker.htm, hvor der er tilføjet et folderniveau samt et unikt side ID (a0101).

Hvis ikke du har brug for folderniveauer (afhænger bl.a. af hvor mange sider der er på dit website), kan strukturen se sådan ud: http://mitdomain.xx/a0101-sure-sokker.htm.

En anden metode er at benytte side ID som folderniveau. F.eks. http://mitdomain.xx/a0101/sure-sokker.htm. Den metode bryder jeg mig ikke om, fordi strukturen er misvisende. Den peger jo på, at der er lige så mange foldere i websitet som der er sider.

En tredie metode er at udelade side ID, men tilføje dato for sidens oprettelse i URL'en. F.eks. http://mitdomain.xx/15-11-2007/sure-sokker.htm, hvor kombinationen af dato og sidenavn giver siden en unik URL.

Få eller ingen folderniveauer giver som udgangspunkt et lille plus ift. søgemaskinerne, fordi siden er tættere på roden af domænet og derfor anses for vigtigere.

Omvendt har du mulighed for med folderniveauer, at tematisere og gruppere dine sider, hvilket kan hjælpe søgemaskinerne til at forstå din websites temaer. Det kan i sig selv give bedre ranking.

Dit forslag indeholder "?" og "=". Søgemaskinerne har tidligere tøvet med at indeksere sider med den slags dynamiske variable. Selv om dynamiske URL'er i dag indekseres uden større problemer, vil jeg klart foretrække at udelade dem. Alene fordi de ikke er brugervenlige og er rodede at se på.
Avatar billede madx Nybegynder
15. november 2007 - 13:01 #5
Nu vi er inde på struktur.... byg altid så indlysende og logisk en struktur som muligt.

/sokker/herresokker/brand/størrelse

lad side-id udforme sig som nederste niveau - /1234.htm

fordele:
brugeren for alle relevante oplysninger via url/struktur
søgemaskine får en statisk side

en dyb struktur er ikke et problem for indeksering eller ranking, når det handler om fler-ordssøgninger. Søgninger med høj konkurrence kræver sider tæt på roden
Avatar billede koldstar Nybegynder
15. november 2007 - 16:11 #6
tak for svarene begge 2, u tror jeg at jeg har en struktur der holder
Avatar billede tommyf Nybegynder
15. november 2007 - 21:54 #7
madx >> Jo længere væk fra forsiden du kommer, des lavere nedarvet værdi. Det er en MEGET dum løsning seo-mæssigt det der :)
Avatar billede tommyf Nybegynder
15. november 2007 - 21:54 #8
og koldstar... tror du nu ikke på Amino-folkene længere? ;)
Avatar billede madx Nybegynder
16. november 2007 - 07:54 #9
danke für die points :-)

-> tommyf, du gør bare som du mener er rigtigt, så afgøres DUM-heden jo nok ;-) det er linkstrukturen der er afhørende (ved siden af andre parametre), der er masser eksempler på dybestrukturer hvor undersiderne performer højt på side 1.

Vil du læse mere om det så læs lidt på den oprindelige pagerankformel... god vind
Avatar billede tommyf Nybegynder
16. november 2007 - 08:27 #10
Hvis du læser lidt rundt omkring, vil du opdage at den oprindelige pagerank formel ikke bruges til noget i dag. Isoleret set, vil det ikke være en god idé at gemme siden så langt ned, men hvis han har styr på alt andet, kan det da sikkert godt lykkedes for ham at kompensere for den dumhed og få en ordentlig placering af siden alligevel.

Tjek selv hjemmesiderne hos de folk, du mener har forstand på det. Der er sgu ikke nogen der gemmer dem længere væk end /undermappe/fil.xxx. De fleste gemmer er klar over betydningen, og gemmer det ikke længere væk end /undermappe/ = en alm. fil i rodmappen der er omskrevet med apache rewrite.