Avatar billede andersnk Nybegynder
14. november 2007 - 11:24 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

"Programmer" hedder i virkeligheden "Program Files"

Hej

Jeg har lige købt en bærbar computer fra Zepto.dk, med Windows Vista Home Premium (64bit). Da jeg starter Windows første gang får jeg selvfølgelig en masse valgmuligheder, derimellem sprog, hvor jeg vælger dansk.
Det første jeg gør da Windows er klar, er at gå ind på Zepto.dk og hente drivere til min computer. Da jeg vil installere den første driver foreslår programmet stien C:\Program Files\xxx. Det undrer mig da jeg, pga. jeg valgte dansk, har en mappe der hedder Programmer og ikke en der hedder Program files. Jeg ændrer stien til C:\Programmer\xxx og installerer. Da jeg så kigger på mit C-drev senere, ser jeg at der nu er TO mapper der hedder Programmer. Det undrer mig naturligvis og jeg undersøger så sagen lidt.
Det viser sig at hvis man browser under en installation for at finde en mappe at installere programmet i, så har alle de mapper som var oprettet da Windows blev installeret engelske navne (Brugere -> Users, Programmer -> Program Files), men hvis jeg bare kigger på C:-drevet gennem Denne Computer så står der de danske navne.
Dvs. at hvis jeg skal tilgå de mapper der hedder Programmer eller Brugere skal jeg i alle adressestier, hvad enten det er for at installere eller downloade ting, skrive Program Files istedet.
Det er da hammer irriterende !!
Har Microsoft bare været dovne og kun gidet omdøbe mapperne på "Overfladen"? eller er det gået noget galt under min Windows-installation? Er der nogen måde at rette det på?
Avatar billede venturer Nybegynder
14. november 2007 - 11:32 #1
Det er hverken dovenskab eller din fejl.
Mange programmer vil som udgangspunkt installere sig selv i "Program Files" uanset sproget. I virkligheden bør de installeres i %ProgramFiles% hvilket er en variabel der altid hedder det samme, men bliver lavet om til navn der passer den aktuelle sprogversion.

MS har så valgt at gøre så selv om mappen rent faktisk hedder Program Files, så vil explorer vise den som "Programmer". Du har så valg at installere i "Programmer" hvorved der bliver oprettet en mappe med dét navn (og ikke bare en reference).
Derfor viser din maskine 2xProgrammer.

Du kan forvente at se sådan nogle spøjse det næste lange stykke tid, indtil programmører rundt omkring bliver bedre til at bruge den mappestruktur MS stiller til rådighed.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. november 2007 - 11:35 #2
vista fletter mapperne programmer og program files sammen, så uanset om du vælger at installere i den ene eller den anden, vil de programmer du installere vise sig i begge mapper, så du behøver ikke tænke på hvilken mappe der skal installeres til, da det i bund og grund er samme mappe de kommer til at ligge i.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
14. november 2007 - 11:43 #3
...dertil kommer at Vista i realiteten altid er MUI* (dvs. man kan skifte sprog), og man derfor er nødt til at bruge et fast navn der ikke ændrer sig for den egentlige mappe. Når du så kører med den danske sprogpakke, viser den de danske navne, og hvis du skifter med eks. japansk, får du japanske navne at se.

Mapperne hedder dog i virkeligheden det samme, og programmer der har henvist direkte til deres sti, vil derfor virke korrekt til trods for sprogskiftet. Det er faktisk helt normalt med MUI-udgaver at de bruger engelske mappenavne til de ting (omend det ikke er altid de laver sådan et junction point - essentielt en usynlig genvej til en mappe - der peger på den oversatte navn).

*Ja, jeg ved godt man skal have Enterprise eller Ultimate for at kunne benytte sig af det, men det er stadig implementeret ud fra det princip i de andre udgaver.
Avatar billede andersnk Nybegynder
14. november 2007 - 12:27 #4
Hmm, det giver vel mening, men jeg har svært ved at se det smarte i det. Virker det ikke meget forvirrende for den almindelige bruger der har modtaget sin Dell med vista og forsøger at installere ting på den ?

pidgeot: Vil det sige at jeg kan skifte sprog til engelsk og så vil jeg i virkeligheden ikke bemærke det ? Læg gerne indlægget som et svar.
venturer: Vil du ligge et svar også, så vil jeg gerne dele pointene mellem jer 3.
Avatar billede nopsen Ekspert
14. november 2007 - 12:52 #5
ja du kan skifte sprog, uden det påvirker mapperne.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
14. november 2007 - 15:06 #6
Helt korrekt - dog kører du ikke Ultimate, så du skal opgradere til den med Windows Anytime Upgrade for at hente en anden sprogpakke. Så er det dog hele Windows der bliver på engelsk når du har skiftet, og ikke kun dine mappenavne.

Du kan selvfølgelig også bare købe en helt ny licens til engelsk Home Premium, men det er vist en del billigere (og nemmere) at bruge Anytime Upgrade *-)

(Jeg mente i øvrigt også at den alligevel brugte den mappe junction point'et viderestillede til - altså C:\Program Files - men har godt nok ikke afprøvet det med en installer, så måske ender den med at hoppe udenom.)
Avatar billede venturer Nybegynder
14. november 2007 - 16:13 #7
Du får et svar her.

Godt nok er Vista som udgangspuntk MUI, men det er kun muligt at ændre det i Vista Ultimate og Enterprise udgaverne.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
14. november 2007 - 17:14 #8
...der manglede lige en prik i Svar før ^_^;
Avatar billede andersnk Nybegynder
15. november 2007 - 10:15 #9
Tak for hjælpen