Avatar billede julle Nybegynder
14. november 2007 - 10:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Åben DB på flere PC - nu vil den ikke det mere

Hejsa Eksperten -

Jeg har lavet en lille simpel database vi bruger på mit arbejde til indskrivning af reperationer.

Den ligger på vores windows filserver - og på vores pc'ere har vi lavet et link til databasen filen. Før i tiden kunne vi sagtens have den åben på alle 4 pc'ere. Men i dag vil den kun åbnes på en af gangen? Det er træls! Er det noget sikkerhed der blokere? HJÆLP!
Avatar billede mugs Novice
14. november 2007 - 10:22 #1
Har du prøvet at opdele den i Front- og Backend?
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2007 - 10:39 #2
Du er velkommen til at sende din db zippet til spg.eksperten@gmail.com så skal jeg tage et kig på det!~)
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2007 - 21:03 #3
Har du forresten tjekket funktioner/indstillinger/avanceret/standard åbningstilstand = med delt adgang
Avatar billede julle Nybegynder
16. november 2007 - 10:42 #4
Hej igen - Den er med delt adgang.

mugs: Hvad er front og backend?

SPG: Vil helst ikke sende den, da der er frotrolige data i den :(
Avatar billede mugs Novice
16. november 2007 - 11:13 #5
Front- og Back end er den måde, som man normalt benytter en db med flere brugere.

Det betyder, at du har alle tabeller (og kun tabeller) på et fælles netværksdrev (Backend). På hver enkelt arbejdsstation er der så en frontend med alle objekter undtagen tabeller.

Tabellerne der indeholder data sammenkæder i. En sammenkædning betyder, at din frontend linker til tabellerne i Backend. I Access 2000 ligger der en guide der kan gøre det for dig i funktioner > databasefunktioner > opdel database.

Uanset navnet opdelt db har det intet at gøre med at db åbnes med delt eller udelt adgang.
Avatar billede mugs Novice
16. november 2007 - 11:16 #6
Ovennævnte hedder nogle steder også "sammenkædet tabelstyring". Inden du forsøger dig, så husk at tage en kopi af db, og læg den laaaaangt væk inden du starter.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2007 - 12:10 #7
julle>jeg siger det ikke til nogen!~)

Nej, spøg til side, prøv mugs' forslag med at opdele i FE/BE...

1. Lav en backup
2. Importer tabellerne til en ny database
3. Slet tabellerne i originalen
4. Sammenkæd tabellerne med ny database

2 og 4 foregår i Filer/Hent Eksterne Data
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2007 - 15:29 #8
Problemet kan også være følgende - som jeg har oplevet flere gange.
På de 4 maskiner er der en skrivebordsgenvej til databasefilen. Den første der åbner databasen får adgang. Resten kan ikke få adgang. Hvis skrivebordsgenvejen i stedet for peger på C:\programmer....MSACCESS.EXE (mellemrum) databasenavn.mdb kan alle åbne databasen.
Avatar billede julle Nybegynder
23. september 2008 - 00:29 #9