Avatar billede janriis Nybegynder
14. november 2007 - 08:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forkert output af select sætning

Hej alle

Jeg har 2 tabeller, tblkonsulent og tblbranche

tabellerne ser sådan ud:

tblkonsulent:
konsID
konsulentnavn
brancheID - foreign key til bID i tblbranche

tblBranche:
bID
branche

Nu vil jeg gerne have en oversigt over konsulenter og den branche de er tilknyttet så jeg kører querien :

Select tblkonsulent.navn,tblbranche.branche from tblkonsulent,tblbranche WHERE brancheid='1'

Resultatet er den rigtige konsulent der er tilnyttet branche 1, men samtidig vises alle brancher fra tblbranche. Hvad er der galt her ?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
14. november 2007 - 09:09 #1
Du mangler at sige hvordan de to tabeller er forbundet med hinanden:

SELECT ... WHERE brancheid=1 AND bID=brancheID
Avatar billede janriis Nybegynder
14. november 2007 - 09:10 #2
tror selv at jeg fandt fejlen. Jeg manglede at indsætte: AND tblkonsulent.brancheID=tblbranche.bID

Er det korrekt ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
14. november 2007 - 09:10 #3
Select tblkonsulent.navn,tblbranche.branche
from tblkonsulent,tblbranche
WHERE tblkonsulent.brancheID = tblbranche.bID
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
14. november 2007 - 09:11 #4
eller pænere

Select tblkonsulent.navn,tblbranche.branche
from tblkonsulent
inner join tblbranche on tblkonsulent.brancheID = tblbranche.bID
Avatar billede janriis Nybegynder
14. november 2007 - 09:11 #5
Hehe, vi fik vist postet svar samtidig pidgeot. Du skal alligevel have tak for hjælpen og point skal du også have :-)
Avatar billede janriis Nybegynder
14. november 2007 - 09:13 #6
fsconsult.dk: giver din query ikke bare alle poster med identiske ID ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
14. november 2007 - 09:33 #7
janriis: min query skulle gerne liste samtlige konsulenter med tilhørende branche.
hvis du kun vil have branche 1, skal du selvfølgelig tilføje

WHERE tblkonsulent.brancheid='1'
Avatar billede janriis Nybegynder
14. november 2007 - 10:01 #8
jep, det er det jeg er ude efter. Nu skal jeg bare have fundet ud af hvordan jeg i PHP får valget i en drop down til at opdatere min query istedet, men det er vist et andet forum