Avatar billede weblance Nybegynder
10. november 2007 - 14:40 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Har en 4. plads på google, hvad skal der til for at blive bedre?

Jeg har med min side faeroerne.dk fået en 4. plads på google hvis man søger på "Færøerne". Dette er meget godt, men jeg kunne godt tænke mig at komme højere op.

Hvad skal der til for at få en højere placering?

/Carl
Avatar billede w13 Novice
10. november 2007 - 14:43 #1
Du kan gøre en million ting, og der en del folk herinde, der virkelig er eksperter på området.

Én ting er at undgå, at der i din META-Keywords forekommer ord, der ikke findes (eller ikke findes meget) på din side. Hvis du fyrer en masse ord af, som ikke findes på siden, for at lokke folk til, straffer google dig! :)

Og ellers er det altid et plus, hvis du kan få andre sider i samme "kategori" som dig til at linke til dig. En side med en høj pagerank, der linker til dig, er et stort plus, især hvis den har samme emne sin din side.
Avatar billede weblance Nybegynder
10. november 2007 - 14:58 #2
Ok

Den med META-Keywords læste jeg forresten om i går aftes, så den skal selvfølgelig fixes.

Ellers er jeg i gang med at få andre (med høj pagerank) til at linke...
Avatar billede w13 Novice
10. november 2007 - 14:59 #3
Men du må da bestemt også ha' ramt rigtigt ellers, hvis du kan ligge nr. 4 :)
Bare det at være på første side, er der mange, der kæmper for at opnå.
Avatar billede w13 Novice
10. november 2007 - 15:01 #4
Nu er jeg ikke ekspert i søgemaskineoptimering, men hvis du selv vil læse lidt om det, kan du bare søge på "SEO", som står for "search engine optimizing", så vidt jeg husker. http://www.google.com/search?q=seo&rls=com.microsoft:*&ie=UTF-8&oe=UTF-8&startIndex=1&startPage=1

Der er også skrevet flere artikler om det her på Eksperten.
Avatar billede weblance Nybegynder
10. november 2007 - 15:11 #5
Er der ikke en måde hvorpå man kan finde de mest brugte søgeord, fx. i forbindelse med "færøerne"? Så kunne jeg bruge dem som META-Keywords.
Avatar billede weblance Nybegynder
10. november 2007 - 15:22 #6
En anden ting:

Jeg bruger ikke META NAME="DESCRIPTION" på mine sider - har det nogen betydning?
Avatar billede w13 Novice
10. november 2007 - 15:52 #7
Åbenbart ikke, når du kan ligge nr. 4 :)
Det er ikke påkrævet at have en description, så bare udelad den.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. november 2007 - 00:20 #8
Du kan starte med at kikke forbi http://www.bufferzone.dk/søgemaskineoptimering.htm og så læse de artikler der linkes til i bunden. Hvis du herefter har specifikke spørgsmål, så stiller du dem bare her.

Din META NAME="DESCRIPTION" er relativt vigtig, ikke så meget i forhold til placering som i forhold til den virkning din placering har. META NAME="DESCRIPTION" giver oftest den tekst søgemaskinerne placerer under linket til din side og kan derfor betragtes som en slags reklame for dine sider. Jo bedre formuleret denne er, jo mere trafik får du ud af din placering
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. november 2007 - 00:31 #9
"Den med META-Keywords læste jeg forresten om i går aftes" - det fik du at vide i http://www.eksperten.dk/spm/789478
Avatar billede weblance Nybegynder
11. november 2007 - 14:12 #10
Jamen det er da også rigtigt Erik! Men lige i den forbindelse talte jeg om noget andet :) På grund af spm 789478 var jeg jo nødt til at lave noget research!

Det vil så sige alt i alt: Hver side skal have sine egne meta keywords og description, ik'?
Avatar billede madx Nybegynder
11. november 2007 - 15:19 #11
De sidste pladser henter du næppe vha. intern optimering på websitet. Du er så højt oppe i konkurrence alene på 1 ord, at det formentlig er andre forhold du skal se på nu. Faktisk er du så godt kørende alene på dit website nu, at der er større risiko for at gå tilbage fremfor opad i placeringer. Læs - faren for overoptimering er tæt på for dit website performer jo allerede.

Medmindre du har konkrete fejl at rette, ville jeg bruge kræfterne på extern linking. Du skal have andre websites til at linke til dig. Disse websites bør som minimum handle om rejser, men endnu bedre om Fæøerne. Og så bør keywordet selvfølgelig være en del af linket ;-)

Du kan købe dig til links, eller gøre det på den hårde måde - kontakte andre relevante websites. Et eneste link med stor relevans kan flytte dig derop hvor du gerne vil være. Så meget betyder det....

Du kan selvfølgelig godt læse alle grundreglerne for SEO, men som sagt... du hænger jo allerede højt på side 1 og har allerede gjort det rette: Google likes you very much :-)
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
16. november 2007 - 22:30 #12
Her er lidt at starte med. Listen er prioriteret med de vigtigste først:

1) Du har (mindst) to websites med samme indhold liggende på hver deres subdomæne: www.faeroerne.dk og faeroerne.dk. Det opfattes af søgemaskinerne som kopisider. Tilmed er der indgående links til begge subdomæner, hvorved du spilder værdi af mange indgående links.

Brug kun den ene (jeg foretrækker www udgaven) og lad den anden pege på den med en 301 redirect. Herved får du ryddet op og du får gavn af alle indgående links til begge subdomæner.

Check også at pegningen fra www.færøerne.dk og færøerne.dk til www.faeroerne.dk foregår med 301 redirects.

2) Du har to forsider og bør kun have én. Det reducerer værdien af dine interne links til forsiden, når du har mere end én forside. Den ene hedder www.faeroerne.dk, den anden hedder www.faeroerne.dk/index.php. Hold dig til www.faeroerne.dk som forside.

3) Som tidligere nævnt, fjern de mange ord du har i Meta Keywords. Søgemaskinerne opfatter den slags som spam. Vælg i stedet 1-3 ord/fraser som passer til sidens tema. Alternativt kan du helt slette Meta Keywords taggen.

4) Gennemfør en søgeordsanalyse og find ud af hvilke søgeord der er værdifulde for dit website. Udvælg sider til de enkelte søgeord og optimer siderne til de udvalgte søgeord.

Især er det vigtigt søgeordet er nævnt i <title>, overskrift og spredt rundt i brødteksten. Brug også varianter af søgeordet.

5) Ja, hver side skal have sin egen unikke Meta Description. Tilsvarende med Meta Keywords hvis du vælger at bruge den.

6) Arbejd med <title> og Meta Description for hver side. Opfat det som en udvidet Google Adwords annonce du skriver for hver side: <title> bliver klikbar overskrift i søgeresultaterne, Meta Description bliver teksten nedenunder, hvis du sørger for at søgeordet optræder i Meta Description.

"Færøerne.dk" duer f.eks. ikke som start på hver <title> tag.

7) Du har ret få sider med regulært indhold. De fleste er sider med links eller forum indlæg. Det vil være gavnligt at oprette flere sider med relevant indhold støt og roligt. Én ny side om ugen giver 52 nye sider på et år :-)

8) Arbejd på at få gode og relevante indgående links. Sørg for at kun få af dem er linkbytte, dem har du vist rigeligt af som det er. Igen: Èt link om ugen giver 52 om året.

9) Tekstindholdet på din forside ser ud til at være skrevet for at få ordet "Færøerne" ind så mange gange som muligt. Det gør teksten svært læselig for dine besøgende og iøvrigt er især Google skrap til at spotte den slags.

Det er faktisk muligt at gennemføre god optimering samtidig med at skrive læseligt og indbydende til besøgende. Skriv naturligt og læsevenligt, og hold dig til sidens tema.

10) Fjern kodekommentarer. Der er så mange kodekommentarer i din kode, at du risikerer søgemaskinerne opfatter det som forsøg på snyd. Derudover er det spild af god Internet båndbredde.

11) Flyt JavaScripts ud i en separat fil og få dine sider til at validere efter W3C, både HTML og CSS. Iøvrigt får jeg scriptfejl for alle dine sider (jeg bruger IE7).

God arbejdslyst :-)

Tue Skaarup
Avatar billede weblance Nybegynder
17. november 2007 - 14:17 #13
Ja, det har hjulpet efterhånden alt sammen. I sidste uge var færøerne.dk på 1. pladsen når man søgte på ordet "færøerne". I dag er den vist på 3. pladsen.

Tak for de gode kommentarer allesammen.