Avatar billede ahrensberg Nybegynder
05. november 2007 - 14:28 Der er 9 kommentarer

Aflæsning af variabler sendt via POST

Hej alle

Når jeg aflæser en variable i PHP sendt med en GET gør jeg det med en $_GET["variable_navn"] og i C# .NET gør jeg det med en Request.QueryString["variable_navn"]. Når jeg sende via en POST aflæser jeg i PHP med en $_POST["variable_navn"], men hvordan aflæser jeg den i C#?
Avatar billede kalp Novice
05. november 2007 - 14:31 #1
Request.QueryString("")  - GET
Request.Form("") - POST
Avatar billede kalp Novice
05. november 2007 - 14:31 #2
Request[""] ...  kigger begge steder
Avatar billede kalp Novice
05. november 2007 - 14:36 #3
sorry.. til post er det Request.Form[""]
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2007 - 15:18 #4
Korrekt.

Men normalt vil man ikke have brug for det i ASP.NET !
Avatar billede kalp Novice
05. november 2007 - 15:23 #5
arne_v >> ikke til, at læse kontroller's værdi, men jeg læser ofte fra url'en når siden bliver loaded:) f.eks til at udfylde formularer hvis en bruger blot klikker på et link.

men det er jeg ikke tvivl om du helt med på
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2007 - 15:37 #6
QueryString[] er der sikkert god brug for, men Form[] lyder som den forkerte retning.
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
05. november 2007 - 16:34 #7
arne_v:> Ok, hva' ville man så gøre i ASP.NET? :) Jeg lægger data i en database ud fra hvad der er udfyldt at brugeren i en form, som herefter sendes via POST. Hvordan ville jeg ellers skulle gøre det?
Avatar billede kalp Novice
05. november 2007 - 16:48 #8
du skal bare droppe dine almindelige html tags og benytte ASP kontrollerne i stedet..

f.eks hvis du har et input field så lav den i som en control istedet..

<asp:TextBox runat="server" id="something" ></asp:TextBox>

fra din kodebehind fil kan du så tilgå indholdet af denne text boks med

something.Text

meget simpelt
Avatar billede arne_v Ekspert
05. november 2007 - 16:49 #9
ASP.NET er tiltaenkt at blive brugt paa en lidt anden maade.

Her er et super simpelt eksempel:

<%@ Import Namespace="System.Data" %>
<%@ Import Namespace="System.Data.SqlClient" %>
<script language="VB" runat="server">
    Private Sub LoadData
        Dim con As SqlConnection = New SqlConnection ("server=ARNEPC3;Integrated Security=SSPI;database=Test")
        con.Open
        Dim da As SqlDataAdapter = New SqlDataAdapter("SELECT * FROM T1", con)
        Dim ds As DataSet = New DataSet("T1")
        da.Fill(ds)
        MyDataList.DataSource = ds
        MyDataList.DataBind
        con.Close
    End Sub
    Private Sub Page_Load(src As Object, e As EventArgs)
        Call LoadData
    End Sub
    Private Sub Save_Click(src As Object, e As EventArgs)
        Dim con As SqlConnection = New SqlConnection("server=ARNEPC3;Integrated Security=SSPI;database=Test")
        con.Open
        Dim ins As SqlCommand = New SqlCommand("INSERT INTO T1 VALUES(" & f1.Text & ",'" & f2.Text & "')", con)
        ins.ExecuteNonQuery
        con.Close
        Call LoadData
    End Sub
</script>
<form runat=server>
Current data:
<table border>
    <tr>
    <th>F1</th>
    <th>F2</th>
    </tr>
    <asp:Repeater id="MyDataList" runat="server">
        <ItemTemplate>
            <tr>
            <td><%# DataBinder.Eval(Container.DataItem,"F1") %></td>
            <td><%# DataBinder.Eval(Container.DataItem,"F2") %></td>
            </tr>
        </ItemTemplate>
    </asp:Repeater>
</table>
Add row:
<br/>
F1: <asp:TextBox id="F1" runat="server"/>
<br/>
F2: <asp:TextBox id="F2" runat="server"/>
<br/>
<asp:Button id="SaveBtn" Text="Save" OnClick="Save_Click" runat="server"/>
</form>