Avatar billede tomdane Nybegynder
05. november 2007 - 11:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

læse og skrive i MS SQL fra Excel

Hej alle

Jeg vil gerne lave en lille database (kaldet "serienummerDB") med serienumre over vores leverancer, så jeg har lavet en tabel i en MS SQL 2K-dabase med diverse kolonner.

Jeg kan også godt få adgang til at læse disse data via "data", "importer eksterne data","ny databaseforespørgsel". Men hvordan giver jeg Excel adgang til at skrive ned i denne database. Og er Excel i det hele taget en fornuftig front-end, eller er der mere brugervenlige alternativer, hvor jeg kan opsætte et fornuftigt skærmbillede? Det skal lige siges at jeg prøver at undgå at bruge Axcess, da vi ikke umiddelbart vil bruge penge på licenserne hertil, hvis Excel eller andet kan bruges.

Mvh, Thomas
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
05. november 2007 - 15:05 #1
Det kan lade sig gøre at opdatere data på SQL Server fra Excel, men jeg mener du skal til at programmere lidt for at få det til. Følgende artikkel kan måske give dig tildt inspiration:
http://www.thescripts.com/forum/thread486783.html

Som der står i artikkelen, er det meget nemt fra MS Access at linke sig til tabeller på SQL Server, og således lave et interface hvor du ikke behøver at programmere.

Et 3. alternativ er at lave en applikation, og det nemmeste er måske en Web applikation. I ASP 2.0 kan du forholdsvis nemt lave læsning og opdatering af data fra SQL Server. Du kan næsten klare dig med at klikke dig igennem wizards.

Mvh.
Lorents
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
05. november 2007 - 15:10 #2
Med mindre licencbetingelser har ændret sig væesentlig siden jeg jobbet med Access for en del år siden, behøver I ikke license for alle brugre af en 'Access-applikation'. Tidligere kunne man lave en distribuerbar version af en Access-database, hvor der ikke krævedes license for hver enkelt bruger.
En hurtig søgning på internet indikerer at denne mulighed fortsat findes, hvis I investere i MS Office Access Developer extention:
http://support.microsoft.com/kb/842004
Avatar billede janus_007 Nybegynder
05. november 2007 - 23:06 #3
Jeg ville nok forsøge med denne: http://www.supershareware.com/info/excel-ms-sql-server-import--export---convert-software.html

Der er mange meninger om hvorvidt Excel er brugbart som frontend, men det kommer helt an på jeres krav og anvendelse. Jeg arbejder i en virksomhed hvor vi har 8 MSSQL-servere, samlet kapacitet 8TB og vi anvender stadig Excel til en del af vores QM/ kundehåndtering. Og jo vi ville da gerne flytte alt fra Excel over til vores MSSQL, men det er meget omfattende og ikke rentabelt bare lige sådan... det tages lidt efter lidt som de enkelte Excel-ark trænger til fornyelse! Og jo der kommer hele tiden nye Excel-ark(også selvom vi siger vi ikke vil bruge Excel *GG*), så alt afhængig af brugsmønster vil Excel være en timesaver lige ved hånden.
Avatar billede tomdane Nybegynder
08. november 2007 - 09:13 #4
For lige at klargøre: Mine brugere skal IKKE have adgang til tabellerne, kun simpel forside med nogle få felter og 2 knapper ("hent" og "opdater").

Ja, jeg havde også tænk på at lave noget i HTML, men jeg har aldrig rodet med ASP programmering.

hmmm, skal jeg endelig ud og bruge penge på en bruger front-end, kan jeg lige så godt bruge 800,- (forskellen fra standard til Pro af MS office) i stedet for 200,-.

Hvad med MySQL, hvad gør man der mht. front-end? Det eneste jeg kan se er admin front-ends, men det er måske uden for dette spørgsmål...
Avatar billede tomdane Nybegynder
02. december 2008 - 08:28 #5
lukketid, tak for input