Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
05. november 2007 - 08:36 Der er 1 løsning

Overførsel og aflæsning af properties til TextBox og ListBox

Jeg har en Windowsform med en række dropdownbokse som jeg fylder med værdier fre en tabel. Selve navnene på dropdownboksene har jeg også i en tabel. Når jeg fylder dropdownboksene med værdier, sætter jeg samtidig property for ID og for den tekst, der skal vises, med følgende class:

Public Class ControlItems

    Private _ID As Integer
    Private _Text As String

    Sub New(ByVal _ID As Integer, ByVal _Text As String)
        Me._ID = _ID
        Me._Text = _Text
    End Sub

    Public ReadOnly Property ID() As Integer
        Get
            Return _ID
        End Get
    End Property

    Public ReadOnly Property Text() As String
        Get
            Return _Text
        End Get
    End Property

    Public Overrides Function ToString() As String
        Return _Text
    End Function

End Class

og denne kode:

'Dropdownboksen findes
Dim tmpControl As ComboBox = CType(Me.Controls.Find("s_" & TopicName, True)(0), ComboBox)

'Properties sættes
Do While ReaderEval.Read()
                'De enkelte lookupværdier
                ControlList.Add(New ControlItems(ReaderEval("IDEval"), ReaderEval("EvalText")))
            Loop

            tmpControl.Items.AddRange(ControlList.ToArray())

Brugerne kan nu klikke på emner i drowdowns og disse overføres til henholdsvis TextBoxe eller ListBoxe. Jeg vil nu gerne overføre ID og tekst fra dropdowns og til TextBox eller ListBox.

For ListBoxen mener jeg at kunne gøre dette med:

'Find ListBox
Dim tmpControl As ListBox = CType(Me.Controls.Find("r_" & TopicName, True)(0), ListBox)

Do While ReaderEvalLB.Read()
                'De enkelte lookupværdier indsættes i ArrayList
                ControlList.Add(New ControlItems(ReaderEvalLB("IDEval"), ReaderEvalLB("EvalText")))
            Loop

            tmpControl.Items.AddRange(ControlList.ToArray())

men hvordan gør man dette for en TextBox? En TextBox i et Windowsprogram har åbenbar ikke en indbygget property til ID (i modsætning til en webapplikation). Kan man på en eller anden måde bruge ControlItems?

Et andet spørgsmål: hvordan aflæser man ID på TextBoxe og ListBoxe efter at brugerne har valgt værdier - ID numrene skal jo så gemmes i databasen.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
05. september 2010 - 12:49 #1
Lukkes grundet alder.