Avatar billede virus2007 Nybegynder
29. oktober 2007 - 10:32 Der er 8 kommentarer

Virus/spyware

Lørdag morgen var jeg ved og spillede computer spil ikke over nettet. Bare cm. Men var vidst ved at hente nogle musik filer og ting ned på min pc.

Pludselig dukker der et internet vindue op selvom jeg ikke havde åbnet nogle internet vinduer op.
den åbnede op af sig selv med en box hvor jeg enten skulle tykke ok eller annullere. sådan en som fanger en hvor man ikke kan lukke for vinduet osv.
Jeg har prøvet det før hvor jeg bare kunne sige ok og så luke vinduet ned uden den nåede at installere noget den ikke må.
Men den her gang skulle jeg nok bare have valgt at tykke ctrl+alt+delete eller slukke helt for computeren.
For efter at jeg havde trykket ok og lukke siden ned og troede at der ikke var sket nogen ulykke så fik jeg nogle meddelser fra min avast virus program som er et test program jeg har hentet fra nettet. Jeg fik beskeder om nogle spyware osv. som jeg valgte at slette, men nogle af dem kunne ikke slettes da det vidst var noget i mit windows den spyware var kommet ind på.
Jeg fik flere gange lørdag virus og spyware meddelser fra min avast virus program, hvor jeg fik slettet de fleste men nogle af dem kunne ikke slettes.

Jeg prøvede også flere gange søndag at slette dem. Men kunne ikke.
kom så i tanke om at jeg har nogle anti spyware programmer som jeg har hentet på nettet.
Har bla. et program der hedder super anti spyware som jeg kørte som fandt 11 trojaner på min pc. og til sidst efter jeg slettede dem fik jeg at vide af super anti spyware at jeg skulle genstarte min pc, så den kunne slette det helt.
Efter genstart kan jeg ikke se tingene på mit skrivebord.

Jeg bliver bekymret og prøver at trykke ctrl+alt+enter
og får så i et lille windows vindue beskeden : jobliste er blevet deaktiveret af din administator.
og jeg kan kun trykke ok der.

min administrator???
Ok er der nogen inde på min pc som kan se alt hvad jeg har?
blandt de ting der var trojaner i var nogle internet cookies?

Jeg kan ikke bruge min pc nu, er bange for når jeg har den tændt at der er nogle som kigger med, kan heller lave noget på den, kan hverken gå på nettet eller andet.

Skriver fra en pc på min skole nu.
Avatar billede nva Praktikant
29. oktober 2007 - 11:48 #1
Kan du starte i fejlsikker tilstand og systemgendanne til før problemet opstod?
Avatar billede virus2007 Nybegynder
29. oktober 2007 - 12:06 #2
hvordan systemgendanner jeg til før problemet opstod?

vil gerne have en grundig forklaring da jeg er på en pc på min skole nu, og ikke kan komme på nettet eller lave noget hjemmefra så kan ikke stille spørgsmål der hvis jeg bliver i tvivl eller går i stå.
29. oktober 2007 - 13:36 #3
... for en go' ordens skyld; stik os/mig en HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/threat_analytics/HiJackThis.exe

(Jooo - jeg har 'virus' på hjernen...)
Avatar billede virus2007 Nybegynder
29. oktober 2007 - 13:59 #4
jeg har kørt en hijackthis på min com før da jeg fik spyware. men tror problemet var mindre dengang. for lige nu kan jeg slet ikke se tingene på mit skrivebord og kan ikke logge på nettet.
Skriver som sagt fra skolen lige nu.
Kan ikke lave ret meget på min pc nu. faktisk ingenting af det jeg normalt kan.
ved ikke om jeg bare skal slette alt på mine drev ved at trykke escape imens jeg starter computeren op.

Skal hjem nu, så kan ikke lave mere i dag. håber jeg kan komme på nettet og lave noget fra min pc der. ellers skriver jeg først tilbage i morgen.

nva: hvis du lige forklare mig det med systemgendannelse så kan jeg prøve det.
Avatar billede nva Praktikant
30. oktober 2007 - 10:06 #5
Sorry, jeg så ikke du havde skrevet før nu. Hvis du kan starte der, hvor du kan vælge fejlsikker tilstand, sidst godkendte konfiguration, osv. så bør du også have mulighed for at vælge at gendanne systemet til et tidspunkt før problemet opstod.
Jeg må jo tilstå at jeg ikke selv ret tit er i den situation, så hvordan det nøjagtigt ser ud på skærmen ved jeg ikke.
Avatar billede virus2007 Nybegynder
30. oktober 2007 - 10:13 #6
Jeg har startet min computer op i fejlsikret tilstand hvor:

Jeg har prøvet at bruge systemgendannelse inde under progammer-tilbehør-systemværktøj-systemgendannelse.
da jeg klikkede på systemgendannelse fik jeg beskeden: systemgendannelse kan ikke beskytte computereb. Genstart computeren og kør systemgendannelse igen.
Jeg genstartede og prøvede igen men det hjalp ikke.

Jeg prøvede så noget andet. ved opstart af computeren trykked jeg F2 hvor jeg ændrede dato til d.25 oktober kl.10:00
Jeg kunne nu godt komme ind på mit skrivebord. det eneste jeg ikke kunne var at gå på nettet.

jeg valgte at installere mit windows xp forfra da jeg havde mistanke om at jeg havde slettet nogle windows komponenter/filer som var ramt af spyware.

men efter installationen af windows kan jeg ikke komme ind i windos nu, hver gang computerne prøver at komme ind i windows genstarter den forfra. hvor jeg skal vælge om jeg vil starte op normalt eller i fejlsikret tilstand.

Jeg har prøvet at trykke escape flere gange under opstart af computeren, men der sker ikke noget?

Når man skal formatere skal man så ikke trykke escape ved opstart af computeren?
Avatar billede nva Praktikant
30. oktober 2007 - 15:21 #7
Hvis du har problemer vedr. installation kan du kigge her http://www.helgec.dk/xp-install.html og andre små fif http://www.helgec.dk/indhold.html
Avatar billede virus2007 Nybegynder
30. oktober 2007 - 18:04 #8
Havde ikke problemer med installation.
kunne bare ikke lige komme ind i boot fordi jeg trykkede escape i stedet for F11 og F2.
hvor jeg i F2 skulle vælge hvad for et drev jeg skulle køre cd´en fra og F11 hvor jeg skulle starte installationen.
Men har formateret nu og installeret windows.