Avatar billede riejensen Nybegynder
29. oktober 2007 - 07:55 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Ny køler - varm cpu - men hvilken ?

Min køler larmer: har i Speedfan prøvet at skrue ned for omdrejningerne på cpukøleren, hvorved larmen forsvandt.

Temperatur aflæst i Aida: moterboard 40 gr, aux 45 gr, cpu svinger mellem -2 og 60 gr.

Har støvsuget puteren, specielt cpublæseren, det har ikke hjulpet. Det virker nu heller ikke som om, der kommer særlig megen luft ud bagpå puteren, men der sidder blæseren jo inde i strømforsynigen, så dén vil jeg ikke pille for meget ved.

Ifølge Aida har jeg :
Motherboard navn: ukendt
Motherboard chipset: Intel Brookdale-G i845G
CPU: Intel Prescott 2666MHz, 478 pin uPGA

Hvilken køler skal jeg ha ?? Er totalt blank på det område :-O
Avatar billede peet-49 Novice
29. oktober 2007 - 08:07 #1
Avatar billede riejensen Nybegynder
29. oktober 2007 - 08:24 #2
Hvordan skal de kunne passe ned i min puter... den sidste er jo f.eks. rund ????
Skal de ikke ha samme dimensioner, for at kunne passe med de bøjler der sidder i forvejen ??
Avatar billede peet-49 Novice
29. oktober 2007 - 08:49 #3
De bliver skruet på i de samme huller som det firkantede plastikstykke, hvor bøjlerne sidder fast.
Avatar billede riejensen Nybegynder
29. oktober 2007 - 08:57 #4
Orv... er der huller nedenunder ;-O
Har jeg ret i at "heatsink-dimensioner" er størrelsen på køleribberne ? Skal jeg så ikke måle størrelsen på den blæser jeg har, for at være sikker på den ny kan være der ??
Den ene af de to du foreslår, er jo 14 cm ... ....

Hvis jeg bare er sikker på, at den jeg køber, passer til, vil jeg nemlig gerne ofre en plovmand på den - hvis den til gengæld er så lydløs som muligt :O
Avatar billede riejensen Nybegynder
29. oktober 2007 - 08:59 #5
og kan jeg være sikker på, at det hjælper med en ny cpublæser, når jeg ikke synes at der kommer luft ud bag puteren.. selv når jeg skruer helt op for den nuværende blæser ??
Avatar billede peet-49 Novice
29. oktober 2007 - 09:05 #6
Vil du have luft ud af kabinettet, skal du montere en kabinetblæser.
Avatar billede peet-49 Novice
29. oktober 2007 - 09:06 #7
Kender du intet til det, så få en ven til, at hjælpe dig, det kan koste dig cpu/bundkort, hvis du gør noget forkert.
Avatar billede riejensen Nybegynder
29. oktober 2007 - 16:55 #8
Ja, du svarer ikke på min andre spørgsmål ??
Avatar billede peet-49 Novice
29. oktober 2007 - 17:14 #9
Avatar billede riejensen Nybegynder
29. oktober 2007 - 17:23 #10
se mit spørgsmål kl. 08:57
Avatar billede peet-49 Novice
29. oktober 2007 - 17:31 #11
Den sidste jeg henviser til passer direkte på dit system. Dimentionerne er irelevante, når bare der er plads nok ved soklen.
Avatar billede riejensen Nybegynder
29. oktober 2007 - 17:35 #12
hmm .. "Den sidste jeg henviser til passer direkte på dit system" - gjorde de 2 første du skød af da ikk det ??
Avatar billede peet-49 Novice
29. oktober 2007 - 17:44 #13
De to første kræver afmontering af bundkort, rammen fjernet inden montering af køler, den sidste monterer du i samme ramme, du har nu.
Avatar billede riejensen Nybegynder
29. oktober 2007 - 17:50 #14
ahh okay, men hvis jeg får en puter"expert" til at skifte den for mig - når jeg får den købt - hvilken een af dine forslag er så den bedste ? altså køle og lydmæssigt ? De ligger jo alle tre pænt inden for min prisramme ...
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. oktober 2007 - 10:34 #15
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=104948 denne er lydsvag og utrolig nem at montere (tager 5 min), brugte selv en på min gamle Prescott CPU (3ghz @ 3.7ghz) og den kom aldrig over 45 grader.

Jeg ville nok også lige tage en cpu måling med et mere pålideligt program end Aida. Evt coretemp
http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/ tag version 0.95, ikke den nye Beta version
Avatar billede riejensen Nybegynder
31. oktober 2007 - 18:57 #16
Købte en Arctic-cooling Super Silent 4 Ultra TC som foreslået af peet-49..
Lurede lidt på den..
Monterede den uden problemer..
Med bævende hjerte tændte jeg maskinen..
OHH SKRÆK OHH VE - DEN NYISATTE BLÆSER KØRTE IKKE !!
Eller joe.. ved nærmere eftersyn kørte den på livet løs - BARE LYDLØST *GGG*
Har nu kørt et par timer, et par enkelte gange har den været oppe på 49 gr, men ligger i gennemsnit på ca 35 gr
Avatar billede riejensen Nybegynder
31. oktober 2007 - 18:58 #17
drgonzo - det program virker ikke hos mig, siger det ikke er en Intel Core jeg har .. :-(
Avatar billede peet-49 Novice
01. november 2007 - 08:31 #18
Temperaturen for en Prescot ligger fint synes jeg, min den gamle ligger næsten konstant på 50-60 grader
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. november 2007 - 09:22 #19
ups my bad, sorry. Men 35 grader er finno for en Prescott
Avatar billede peet-49 Novice
01. november 2007 - 09:31 #20
Husk at lukke!