Avatar billede chikaka Nybegynder
18. oktober 2007 - 23:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Send data lokalt (formmail)

Jeg er ved at lave en enkelt html-side hvor medarbejderne hos et firma kan vælge mellem 5 forskellige julegaver. Siden skal placeres på deres intranet, og det eneste der er brug for, er at de kan sende deres valg af julegave sammen med navn eller initialer.

Jeg forestiller mig noget i stil med en formmail formular, og jeg har også lagt en form ind som refererer til et cgi script på en eksterne server.

Det ser du til at bestillingen bliver sendt, men der kommer ikke noget i modtagerens mailboks??

Inden jeg kæmper videre med problemet, vil jeg gerne høre om der er nogle som har en bedre og mere simpel idé til arkivering af valg, meget gerne uden database osv.

Jeg har en eller anden idé om at det er nemmere at lave noget der kan bruges, når det bare skal ligge lokalt, men jeg ved ikke om jeg er helt forkert på den??
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
19. oktober 2007 - 10:08 #1
Problemet er ligesom, at du kommer til at mangle form handleren en normal WEB server har, ved at lægge den internt. Så jeg tror ikke din interne form hitter det CGI script, du har lagt udenfor.
Var det ikke mere enkelt at lægge hele formularen udenfor på en WEB server? Og så på din interne side, lave et link til den - evt som "include page"?
Så kan du bruge std HTML eller Java forms med email funktion. ( der findes 1 milliard af dem på nettet ).

/Peter Brøsted Jensen
Avatar billede chikaka Nybegynder
19. oktober 2007 - 10:36 #2
Det vil jeg meget gerne, og har også ledt med lys og lygte efter det rigtige script, men måske jeg søger efter det forkerte. Det jeg har søgt, er en online .cgi eller .pl formmail fil, dvs. en gratis service som man kan linke til i sin html formmail.

Hvis jeg finder nogle standard HTML eller Java forms, er der så som regel ikke flettet noget reklame ind i osv., det optimale vil være at jeg kan konstruere formen og samtdig sørge for at brugerne får en "Thank you" side til sidst i processen, hvor der ikke er reklamer osv. Altså 100% customering.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
19. oktober 2007 - 10:51 #3
- svært, uden at det er en betalt hosted WEB server eller ligende. de scripts du kan finde, skal ligge på en ægte WEB server for at fungere.
Kan du ikke bare uploade den til virksomhedens egen web server i en mappe for sig selv? Eller for den sags skyld en vens web? Det fylder jo ingenting.
- husk at blokere for mappen i robots.txt med disallow, så den ikke bliver søgbar.

Så konstruere formularen og result page ( med dit ”Thank you” )  med standarderne i f.eks dreamwever, front page - hvad du nu bruger - hæld det så op, hvor du nu kan mø've dig ind.
Sidenhen så linke den ind i din interne side.
Avatar billede chikaka Nybegynder
19. oktober 2007 - 11:52 #4
Jo det må blive måden at gøre det på, tusind tak for hjælpen. Skal du sende svar for at få points?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
19. oktober 2007 - 12:02 #5
Velbekomme - løste jo ikke dit problem ;-) men eftersom du ikke vil arbejde med db etc. lokalt, bliver det nok svært med andet :-(
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
19. oktober 2007 - 12:53 #6
Tak, synes nu du skulle have beholdt nogle af dem selv, eftersom de ikke gav en løsning ;-)
- og her var måske en forretnings ide for dig selv? Start en sådan formmail service selv? WEB server ( std unix etc) koster ingenting i dag. Du må da ikke være den eneste der har det behov?