Avatar billede cost Nybegynder
16. oktober 2007 - 10:42 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sporing af C5 Data i SQL Server

Vi er en gruppe studerende som i øjeblikket sidder og arbejder med C5 med en tilhørende Microsoft SQL Server.

Vi skal benytte en række dataudtræk fra SQL serveren i forbindelsen med udarbejdelsen af et datawarehouse.

Selvom data ligger sådan rimeligt overskueligt i databasen, ville det være ønskeligt at det i C5 kunne vises nøjagtigt hvor data lå i databasen, som det bl.a. er tilfældet med SAP

Altså man kunne se på et felt i C5, og blive informeret om hvilken tabel og attribut der var tale om i SQL-serveren.

Findes sådan en funktion i C5?
Avatar billede jasman Nybegynder
16. oktober 2007 - 11:24 #1
Jeg vil ikke gøre mig til superekspert i SQL-udgaven (det er Broholms område :)), men jeg MENER at tabellerne og felterne faktisk hedder det samme i SQL-basen som de hedder i c5 datadictionary BORTSET FRA at ÆØÅ er udskiftet med X. Så f.eks. vil feltet Løbenummer hedde Lxbenummer. SÅ det skulle være til at gå til, forudsat at man ellers kender datamodellen. ;)

Forskellen mellem c5's NATIVE database og SQL-udgaven er, at i Native ligger der en c5data.xxx  fil for hvert regnskab hvor xxx er de tre bogstaver som som betegner det enkelte regnskab.

I SQL-udgaven ligger alle data i en database, måden data skilles ud i de enkelt regnskaber er, at der findes en attribut/et felt i alle c5's tabeller, der hedder dataareaid (mener jeg :)), og værdien i dette felt, bestemmer så hvilket regnskab dataene hører til.

Håber det kan hjælpe ellers så kald på Broholm ;)
Avatar billede cost Nybegynder
16. oktober 2007 - 11:39 #2
Hej

Jeg har luret den med feltet som fortæller hvilket regnskab hver enkelt post hører til i databasen.

Nu kan det godt være at jeg spørger dumt ;) har ikke arbejdet så meget med C5, men Datadictionary???
Avatar billede jasman Nybegynder
16. oktober 2007 - 12:14 #3
C5 har en datamodel.
Den datamodel er lagret i et datadictionary nærmere betegnet c5direct.sys filen.
Denne fil indeholder en definition af, hvorledes alle tabeller i c5 er skruet sammen (felter, datatyper, indekser etc.).
Dette dictionary danner grundlag for oprettelsen af tabellerne i SQL-server (synkronisering).
Dictionary kan i c5 bearbejdes i GENERELT / TILPASNING / UDVIKLINGSMENU / DBD / RET.
Eller du fra hovedmenuen trykke CTRL+F12 (i konsol udgaven) og vælger kartoteker.
Her kan du browse hvordan de forskellige tabeller i opbygget.
Avatar billede cost Nybegynder
16. oktober 2007 - 12:40 #4
Det hjalp... takker for hjælpen og forklaringen!
Avatar billede jasman Nybegynder
16. oktober 2007 - 13:38 #5
Selv tak.
Husk lige at lukke spørgsmålet. ;)