Avatar billede pepo Nybegynder
10. oktober 2007 - 13:53 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Import - Eksport : Samme format

Jeg har en semmikolon (;)separeret fil(.txt) med tekstadskillelse("), hvor jeg skal have flyttet om på to kolonner. Derfor henter jeg filen ind i Excel 2007, hvor den står som den skal.

Problemet er nu at få filen ud i samme format igen, og uden at teksten bliver placeret i kolonner.

Jeg skal bruge filen i et andet program, som ikke acceptere ændringer i formatet.

Med venlig hilsen
Peter
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
10. oktober 2007 - 14:11 #1
Har arbejdet med kommaseparerede filer fra xl til brug for uploads i andre programmer. Her har det altid været nødvendigt at samle data i en kolonne med de rette separatorer før man saver som .txt .dat .csv eller hvad det nu kan være format.
Metoden jeg som regel har brugt er at skabe en formel der samler kolonnerne derned af; som f.eks ved kommaseparation:
=+A25&","&B25&","&C25&","&D25
Kopiere denne kolonne som values til et nyt sheet og en file save til det ønskede format.
Nogle gange har jeg skulle prøve mig lidt frem hvilket format, der er mest spiseligt for det andet program. Har endda været ude for at skulle save som .txt og ændre denne til .dat i explorer før jeg har kunnet uploade.
Hilsen Luffe
Avatar billede pepo Nybegynder
10. oktober 2007 - 16:10 #2
Hej Luffe nu er jeg ingen haj i Excel, så hvis jeg får denne formel til at virke (det er endnu ikke sket), ved du hvordan jeg automatisk får den kopieret en hel kolonne ned med opdatering i henhold til række? Ellers skal jeg gøre det manuelt 8000 gange - og det gider jeg ikke.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
10. oktober 2007 - 16:19 #3
Du laver formlen i en celle - eks.E25, som jeg har gjort. Så kan du enten dobbeltklikke på den lille firkant nederst til højre i cellen, så skulle den gerne kopiere hele vejen ned sålænge der er data i kolonne D. Ellers kan du bruge <ctrl>c for copy, male de 8000 celler op og trykke <ctrl>v for at paste.
Når du skal kopiere til nyt sheet i values for at save til .txt, kan du kopiere hele kolonnen med <ctrl>c, stille dig i A1 i det nye sheet og vælg - menu - edit - paste special - og vælg "values" og tryk OK.
Håber det lykkes.
/ Luffe
Avatar billede pepo Nybegynder
10. oktober 2007 - 20:54 #4
Hej Luffe, nu nærmer jeg mig en løsning: Har fået semikolon sat uden om indholdet """;""" men kan ikke få det til at fungere til venstre for den første celle, i dit eksempel =+A25&"
Kan du knække den?
Avatar billede pepo Nybegynder
10. oktober 2007 - 22:00 #5
Hej Luffe, jeg har ved at eksperimentere fundet en løsning: =+""""&

Du skal naturligvis have din point og et stort tak for hjælpen.
Avatar billede pepo Nybegynder
10. oktober 2007 - 22:09 #6
Jeg mangler "accepter" knappen på min side... hvordan giver jeg point?
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
11. oktober 2007 - 10:15 #7
Jeg sender et svar så - så skulle accepter knappen gerne komme frem, efter du har highlighted mit navn.

Forstår ikke lige hvordan du får et ; til venstre for den første værdi med din formel, jeg ville tro den skulle se således ud:
=";"&A25&";"&B25&";"&C25&";"&D25
Det der står mellem " og " er blot en tekst - kan være hvilken som helst.
="Der var "&"engang" - giver blot teksten Der var engang, og det er det man mikser sammen og udnytter med cellereferencer i ovenstående formel

Tak for point
// Luffe