Avatar billede dkmike Nybegynder
09. oktober 2007 - 11:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af datoformat!

Jeg er ved at konvertere formatet på en større mængde datoer i Excel. I den forbindelse vil jeg gerne ændre formatet, som det eksisterer i kolonne A, til kolonne B:

Kolonne A  Kolonne B

Jeg vil gerne lægge det ind som en funktion med VBA således jeg kan sætte formlen ind i en celle og pege på den der skal konverteres.

Måske eksisterer denne funktion allerede, men jeg kan ikke finde den.

Mvh
dkmike
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
09. oktober 2007 - 11:48 #1
Du kan kopiere formatet:
Stå i cellen med det format du vil have - <ctrl>c - highlight det område du vil formattere til dette format og vælg - menu - edit - paste special - og click på formats - og OK.
Hilsen Luffe
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
09. oktober 2007 - 11:50 #2
Hvis du er mere til mus og ikoner:
Stå i cellen med det format du vil have - tryk på malerpenslen (format painter) - en lille pensel kommer frem som cursor og du kan markere det område du vil have formatteret og venstreklikke.
/ Luffe
Avatar billede dkmike Nybegynder
09. oktober 2007 - 12:15 #3
Hej Luffe.

Det har jeg prøvet, og det kan ikke lade sig gøre, da excel bruger et tal som rod til deres datoer. Eks. 33155 (i format: Tekst, generel eller nummer) bliver til 09-10-1990 når man sætter formatet til Dato.

Dvs. at når jeg laver en celle med 09/10/1990 og kopierer formatet så ændrer den kolonna A 09-10-2007 til 33155.

Mvh
dkmike
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. oktober 2007 - 12:40 #4
Jeg har skrevet 09-10-1990 i A3 (har ikke gjort noget ud af formateringen, så det har Excel selv håndteret). B3 har jeg sat =A3 og formateret med en custom/brugerdefineret format, der hedder dd/mm/åååå (reelt kunne du også påføre det format på de oprindelige datoer).

Det er kun, hvis du tager en dato og konverterer den til generel/tekst osv., at du får 33155 (eller hvad værdien nu er for den pågældende dato).
Avatar billede dkmike Nybegynder
09. oktober 2007 - 12:56 #5
Halleluja! Fik sgu lige en aha-oplevelse!

Jeg var ikke klar over at man kunne skrive/rette i funktion "Formater celler" [Ctrl+1]og så selv definere at man vil have en "/" istedet for en "-"

Jeg takker mange gange og hvis du smider et svar så er der point på vej:)

Mvh
dkmike
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
09. oktober 2007 - 13:04 #6
Det er fordi den celle hvor du har 09/10/1990 ikke opfattes af xl som en dato og derfor er formattet ikke et dato format. Kopierer du formattet til en celle hvor der står noget som xl opfatter som en dato, som din 09-10-2007 vil den kopiere det format og ganske rigtig returnere dato nummeret. Det jeg tror du skal have fat i er et custom format - stå i cellen med 09-10-2007 - menu - format - cells - under category vælg custom - og skriv i boksen under type: dd/mm/åååå (gælder også i den engelske). Så kan du kopiere dette format til de øvrige dato felter.
Hilsen Luffe
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
09. oktober 2007 - 13:06 #7
Jeg må tage et kursus i at behandle et keyboard hurtigere :o)
Avatar billede dkmike Nybegynder
09. oktober 2007 - 13:53 #8
Hej Luffe.

Ja det var lige på falderebet, men tak for din hjælp alligevel!

Mvh
dkmike
Avatar billede word-hajen Nybegynder
09. oktober 2007 - 15:21 #9
Jeg er da glad for, at du ligefrem fik en aha-oplevelse ;-)

Og hermed et svar.
Avatar billede dkmike Nybegynder
10. oktober 2007 - 11:07 #10
Og hermed point!