Avatar billede charley78 Novice
05. oktober 2007 - 11:08 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får man startet på CMS?

Jeg har fået det råd at bruge CMSMadeSimple (www.cmsmadesimple.org), hvorefter jeg har downloadet en stor håndfuld filer, der tilsammen skulle sætte mig i stand til... at begynde at lære, hvordan man bruger og integrerer det berømte system.
Efter download viser det sig imidlertid at det hverken er muligt at åbne filerne eller installere noget, så man ville kunne fra pågældende eventuelt medfølgende program... Der lader ikke umiddelbart til at findes nogen hjælp.
jeg har derfor henvendt mig på deres hjemmeside, hvor man ikek alene har fara for den slags, de findes også på mange sprog - og endda på dansk.
Jeg havde så det held at finde en anden dansker der havde stillet netop det spørgsmål, men at uransalige årsager er hans spørgsmål blevet ignoreret.

Er der mon nogen her der kan hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2007 - 11:31 #1
Kender ikke omtalte CMS, og er heller ikke intresseret, blot vil jeg anbefale at du kigger forbi http://www.phpfusion.dk/news.php og se om ikke d kan bruge dette, der er utrolig mange mennesker der kan give dig gode råd hvis du får problemer eller er i tvivl om noget.
Avatar billede charley78 Novice
05. oktober 2007 - 11:46 #2
jeg kigger... tak for linket!
Avatar billede leif Seniormester
05. oktober 2007 - 23:34 #3
Du har hentet en ZIP fil med en masse PHP filer ik' ?
Avatar billede leif Seniormester
05. oktober 2007 - 23:35 #4
Pak ZIP filen ud og upload filerne til dit webhotel
Avatar billede leif Seniormester
05. oktober 2007 - 23:38 #5
Et godt sted at starte er: http://wiki.cmsmadesimple.org/index.php/FAQ
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2007 - 14:47 #6
åhh nej, teknikken vil ikek som jeg i dag. To ganske har jeg svaret en lang besked, men hver gang bliver den sletett. dette er nnu en test. Fungerer det slet ikek?
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2007 - 14:57 #7
- jeg har nok bare været for længe om at svare! Og lang tid tager det åbenbart!
Jeg er meget taknemmlig allerede for Leifs besked og seneste version af cmsmadesimple-mappen er uploadet til min server.
Undervejs på min jagt efter informationer er jeg blevet overrasket over at opdage, at jeg åbenbart skal logge ind én gang til - altså med et andet/nyt brugernavn og password på cmsmadesimple's officielle side - for at kunne benytte deres forum hos wiki.cmsmadesimple, når jeg allerede har brugernavn/password hos cmsmadesimple.org. Lidt mystisk mener jeg...

Nåh, videre.. min udbyder One.com bekræfter at jeg har, hvad der er nedskrevet på requiements-listen hos cmsmadesimple, så jeg er 'ready to start' :o)
Nu vil jeg høre om nogen kan hjælpe med, hvor man finder en kort og kontant, helst dansk, tekst om, hvordan man kommer videre.

PS: Og skal Leif i øvrigt ikke have points?
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2007 - 14:58 #8
ganske=gange!
Avatar billede leif Seniormester
07. oktober 2007 - 15:04 #9
Men anbefaling er at oftes er det bedst at starte med at lære en default installation at kende og så kan man bagefter begynde at tilpasse designet.

Jeg har endnu ikke fundet et sted med Dansk Vejledning, så det jeg gjorde var jeg begyndte at kigge template filerne igennem selv !
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2007 - 15:26 #10
"templates" altså fra den uploadede side?

Nu har jeg forstået så meget som at de har delt cms beskrivelsen ind i 3 afdelinger, en for editor, en for designer og en for administrator. Så læser jeg fra en ende og bliver... FORHÅBENTLIG kllogere ;o)

PS: du skal da have points. Jeg er jo igang trods den store mundfuld! :o)
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2007 - 15:33 #11
Øhhh..
jeg kan ikke logge ind, fik flg. besked: "Checking write permission on /customers/charley78s-cms.dk/charley78s-cms.dk/httpd.www/cmsmadesimple/config.php

This file may not exist yet. If it does not, you should create an empty file with this name. Please also ensure that this file writable by the web server process."

(jeg har lavet navnet om til "charley78s-cms")
Siger det dig noget?
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2007 - 15:37 #12
.. altså, man kan ikke døbe en fil hele det navn, hvis det virkelig er hvad de mener! Ved du hvordan man gør?
Avatar billede leif Seniormester
07. oktober 2007 - 15:45 #13
Du skal sikre dig at mappen og/eller config.php er chmod således at du kan skrive i mapperne via Web
Avatar billede charley78 Novice
07. oktober 2007 - 16:00 #14
jeg er slet ikke med! - og hvad betyder "chmod"?

Måske vi er nødt til at opgive? Der bliver vist for mange spørgsmål til dig!?
Jeg har lagt lidt flere points ind, måske det kan hjælpe?
Hvis du svarer mig igen Leif, må du i hvert fald sørge for at "svare"!
Avatar billede leif Seniormester
07. oktober 2007 - 16:09 #15
Hvilket navn har du ændret ?

CHMOD gør du igennem dit FTP program ? Hvad FTP program bruger du ?
Avatar billede charley78 Novice
08. oktober 2007 - 11:48 #16
jeg har ikek ændret noget endnu..!
Mit Ftp program er Filezilla!
Så vidt jeg har forstået kjan man bare lave en tom notepad fil og kalde chmod!
Nu har jeg nemlig indledt spørgsmålet på et netværk, webgrrls.dk, som jeg er medlem af. Her er der nogle erfarne cms folk, der vil give sig tid til at føre mig videre.
Samtidigt forsøger jeg trin for trin at bevæge mig igennem flg. tekst: http://wiki.cmsmadesimple.org/index.php/User_Handbook/Installation/Quick_Install
Tager derfor lige en pause herfra. Tak for dine kommentarer indtil videre, men skriv nu et lille svar, så kan vi da om ikke andet deles om pointsene!