Avatar billede marzman Nybegynder
03. oktober 2007 - 20:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

InternetExplorer og PNG billeder

Hej Eksperter...

Jeg sidder og roder med noget webdesign, jeg har fået et logo fra en trykker i EPS format og skal lave det om til et website...

det går også fint nok og jeg sætter en baggrund ind og sætter det ind i et HTML dokument...
Når jeg viser siden i Mozilla Firefox er der intet problem og siden vises fint...

Når jeg så viser den i IE sker der det at den ikke har samme baggrundsfarve i billede som i min HTML kode...

altså billedet har fået en anden farve...

hvordan kan det lade sig gøre at lave et Vektor foto så det bliver vist ens i IE og MF...?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
03. oktober 2007 - 20:52 #1
"Vektor foto" ....hvad er det ?
Avatar billede Slater Ekspert
03. oktober 2007 - 21:07 #2
Gem det i et andet format end PNG. PNG er ikke et vektorformat, men et bitmapformat, nøjagtig ligesom JPEG eller GIF, så med mindre det er alpha-transparency du skal bruge, er et af disse formater lige så godt.
Hvis det ER alpha-laget du skal bruge, må du nok kigge efter en alternativ løsning - f.eks. at kopiere sidens baggrund ind i billedet. For PNG virker ikke ordentligt på Internet Explorer.
Avatar billede marzman Nybegynder
03. oktober 2007 - 21:30 #3
ok tak for svaret...

jeg lavede det om til JPG så virker det fint... men tidligere lavede den bare nogen pixel fejl med JPG ved ikke lige hvad det skyldes men det virkede i hvert fald fint nu... :)

Smider du et svar Viperine?
Avatar billede Slater Ekspert
03. oktober 2007 - 21:40 #4
Du kan i de fleste grafikprogrammer ændre kvaliteten på JPEG billeder. Hvis du sætter den til 100, burde den blive lossless - altså uden fejl overhovedet - men til gengæld fylde en del.
JPEG er beregnet til billeder med mange farver på, og kan ofte finde på at lave fejl i logoer og lignende, som ikke har så mange farver, men skarpere kontraster og flader med samme farve. Her er GIF-formatet til gengæld perfekt.

Hvis du er i tvivl, kan det betale sig at gemme både en GIF og en JPEG, og sammeligne de to billeder. Hvis begge er pæne, tager du naturligvis den der fylder mindst - ellers den der ser pænest ud.