Avatar billede trane_frisk Nybegynder
23. september 2007 - 19:34 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken database kan jeg bruge til ASP.NET?

Hej

Jeg er lige ved at lære ASP.NET, og vil gerne lære at bruge programmeringssproget sammen med databaser.

Men hvilket database-sprog skal jeg bruge? Jeg vil helst holde det lovligt, og jeg har ikke råd til Access. Kan jeg få ASP.NET til at samarbejde med et andet database-program?

Jeg har Microsoft Works hvori der er et database-program, men det kan jeg vel ikke bruge...?
Avatar billede nielle Nybegynder
23. september 2007 - 19:37 #1
SQL Server 2005 Express er gratis.
Avatar billede nielle Nybegynder
23. september 2007 - 19:37 #2
Ligeledes MySQL.
Avatar billede nielle Nybegynder
23. september 2007 - 19:38 #3
Desuden er der en del andre baser - bare de har et ODBC interface kan de bruges fra .NET.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2007 - 19:43 #4
Du kan bruge stort set alle database fra .NET (SQLServer, MySQL, Oracle, DB2, PostgreSQL,
Firebird etc.).

Jeg må dog indrømme at jeg aldrig har set nogen bruge Works.

MySQL, PostgreSQL og Firebird er gratis.

SQLServer, Oracle og DB2 har en gratis udgave (med visse restriktioner, men formentligt
ikke nogen som vil genere dig).

Hvis du på sigt vil smide noget op på dit web hotel var det nok en god ide at vælge
en database som de også understøtter.
Avatar billede trane_frisk Nybegynder
23. september 2007 - 19:44 #5
Thx so far...

Kender I en god tuturial som kan lære mig at komme i gang? (ASP.NET + fx MySQL)

Jeg har Microsoft ASP.NET Web Matrix installeret, så jeg kan sagten "lege" med det lokalt på min Vista :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2007 - 20:05 #6
http://www.csharp-station.com/Tutorials/AdoDotNet/Lesson01.aspx er ikke helt ny, men
måske stadig brugbar.

Der er ikke den store forskel på hvordan du bruger de forskellige databaser.

Connection string er forskellig.

Og medmindre du konsekvent bruger interfaces så vil klassenavnene for SQLServer være
SqlXxxx og for MySQL MySqlXxxx.
Avatar billede ieconfig Nybegynder
23. september 2007 - 23:10 #7
Gør dig selv en tjeneste - ser bort fra web matrix og hent Visual Web Developer Express - Det er ligeledes gratis og har indbygget database administration.
Avatar billede ieconfig Nybegynder
23. september 2007 - 23:10 #8
Avatar billede nielle Nybegynder
07. oktober 2007 - 10:55 #9
Lukketid?
Avatar billede trane_frisk Nybegynder
14. december 2007 - 15:30 #10
Læg nogle svar allesammen.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. december 2007 - 15:38 #11
svar
Avatar billede nielle Nybegynder
14. december 2007 - 16:25 #12
Svar :^)