Avatar billede ole007 Nybegynder
22. september 2007 - 21:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Redigerbare områder, og omvendt

Hej. Jeg har oprettet en del sider ud fra en skabelon i CS3, men har fortrudt, at jeg har ladet billederne, som går igen i toppen på alle siderne, redigerbare, dvs at jeg kan skifte dem ud på de forskellige sider som det passer mig. Jeg vil hellere have det sådan, at når jeg skifter billederne på skabelonen, så opdaterer den alle de sider som bygger på skabelonen, dvs alle billederne bliver ens på alle siderne. Hvordan kan jeg gøre det, har prøvet lidt frem ,men det er ikke lykkedes. På forhånd tak, Ole
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. september 2007 - 00:37 #1
Her vil det være meget oplagt at bruge CSS (Cascading Style Sheet).

Med CSS kan du nøjes med at indsætte 1 linie på samtlige sider, der loader CSS filen.

Når du så skifter CSS filen ud, eller skifter indholdet af CSS filen, skiftes layoutet på samtlige sider.

Jeg har desværre ikke nogen gode kilder om CSS, da html.dk og w3schools.com er nedstemt som værende "dårlige kilder".

Men CSS er en god mulighed.
Avatar billede ole007 Nybegynder
23. september 2007 - 08:58 #2
Nu er jeg bare ikke den store ekspert, det jeg tænkte var at benytte de muligheder DW giver. Jeg tænkte at når man kunne vælge at gøre et område redigerbart , må der vel også være mulighed for af fortryde handlingen. Har brøvet bare at slette deredigerbare områder, men kan så  ikke opdatere siderne, da der kommer fejlmeddelser, pga den handling jeg har gjort.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. september 2007 - 14:31 #3
Jeg bruger ikke DreamWeaver, og det der siger mig ikke noget.. beklager.

Vent gerne på en anden bruger, eller søg på nettet.
Avatar billede ole007 Nybegynder
23. september 2007 - 15:21 #4
Det er helt ok, jeg venter, og imens vil jeg søge lidt på nettet/prøve mig frem.
Avatar billede miss-g Seniormester
23. september 2007 - 15:27 #5
Hej

DW kan netop lave redigerbare zoner. Se under Templates her:
http://www.multimedia.onbase.dk/dream.htm

Eller se denne guide:
http://www.rob.dk/tutorials/dreamweaver_templates.htm

Sidste link beskriver også hvordan man kan lave den "omvendt". Oprette et element og gemme i libary. Så kan du genbruge det element andre steder på siden. Og når du så redigerer i din libary fil bliver det ændret alle steder du har brugt den. Lidt samme princip.
Avatar billede ole007 Nybegynder
28. september 2007 - 22:38 #6
Tak, men jeg har nu fået løst mit problem, så nu skal jeg kun ændre i skabelonen,det er nu noget nemmere,end at skulle skifte billederne ud på 40 sider.
Avatar billede ole007 Nybegynder
28. september 2007 - 22:39 #7
Som tak for hjælpen giver jeg dig point miss-g